لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

کیهان: کلیات طرح برجام با جنجال مهندسی شده رأی آورد!


علی اکبر صالحی و محمد جواد ظریف در صحن مجلس.
علی اکبر صالحی و محمد جواد ظریف در صحن مجلس.

در حالی که روزنامه‌های اصولگرای ایران روز دوشنبه از تصویب طرح مربوط به توافق اتمی وین در مجلس انتقاد کرده‌اند، رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان ضمن استقبال از تصویب این طرح، از «تهدید» رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه از سوی روح الله حسینیان نماینده تهران، انتقاد کردند.

روزنامه کیهان در مطلب صفحه اول خود از «طرح اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» با عنوان «طرح کلیات ابوالبقاء» نام برد و نوشت، که کلیات این طرح «با جنجال مهندسی شده رای آورد!»

روزنامه کهیان همچنین نوشته است که مصوبه روز یکشنبه مجلس به دولت اجازه می‌دهد تا «توافق وین را بدون چون و چرا اجرا کند».

ناصر ایمانی، نویسنده سرمقاله روزنامه کیهان، نیز نوشت که جلسه روز یکشنبه مجلس «رنگ و بویی به شدت هیجانی داشت و برخی نمایندگان مجلس دیروز مرتکب نقض غرض فاحش شدند که در صورت عدم جبران می‌تواند تهدیدهای بزرگی را متوجه کشور کند».

نویسنده سرمقاله این روزنامه با اشاره به گفته او «آسیب‌های بزرگ» توافق اتمی وین تأکید کرد که اجرای این توافق «باید مشروط به تحقق برخی شرایط شود نه اینکه مجوز اجرا را بدهیم و بعد به عنوان دل‌خوش‌کنک و ثبت در تاریخ، حاشیه و تبصره بزنیم».

روزنامه وطن امروز نیز در مطلب صفحه اول خود با عنوان «یکشنبه سرکاری» گفته‌های علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در جلسه روز یکشنبه مجلس را «فیلم هندی» خواند.

این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به سخنان آقای صالحی نوشته است که «چه خوبتر رئیس مجلس متذکر آقای صالحی می‌شدند که اینجا ... محل اجتماع نمایندگان ملت و مظهر جمهوریت نظام، نه چاله میدان، لذا اولا کمی آهسته‌تر که اگر این همه اهل داد و بیداد و فریاد و کلفت کردن رگ گردن و پرخاش و جوشی شدن هستید، زیبنده‌تر بود از این همه جوش و خروش و این همه استعداد در سخنرانی‌ با صدایی بلند علیه یانکی‌های جلاد تحریم استفاده می‌کردید».

روزنامه جوان در رویکردی متفاوت، در تیتر صفحه اول خود با عنوان «غرورآفرینی "عماد" در غوغای تصویب برجام» همزمانی آزمایش موشک‌ جدید دوربرد در ایران با نام «عماد» با بررسی توافق اتمی وین درمجلس را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه در یادداشتی که توسط «عباس حاجی نجاری» نوشته شده است، آزمایش این موشک را «پیامی روشن به قدرت‌های سلطه» دانست که به گفته نویسنده این یادداشت «تصور می‌‌کنند در قالب برجام قادر به مهار و کنترل توان دفاعی ایران هستند».

در مقابل این نوشته‌های روزنامه‌های اصولگرا، رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان به تهدید روح‌الله حسنیان علیه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، واکنش نشان داده‌اند.

روزنامه دولتی ایران،ضمن انتشار گزارش اتفاقات روز یکشنبه مجلس با عنوان «مجلس پای برجام ایستاد» در سرمقاله خود به قلم مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه را «روز تاریخی مجلس» خواند.

آقای انصاری با اشاره به اینکه مخالفان توافق اتمی وین «از همه ظرفیت‌های ممکن» از جمله اخطار قانون اساسی، تذکر و «حتی در یک مورد تهدید» آقای ظریف و آقای صالحی استفاده کردند، در عین حال اتفاقات روز یکشنبه مجلس را «طبیعی» و قابل پیش‌بینی خواند.

کسری نوری، سردبیر روزنامه شهروند، نیز در سرمقاله این روزنامه با اشاره به تهدید علی‌اکبر صالحی از سوی روح‌الله حسینیان نوشته است: «هنگامی که جامعه‌ای در چنین سطحی شاهد فروریختن اخلاق و معرفت باشد، جای تعجب ندارد که ضرورت پایبندی به مناسبات اخلاقی و اجتماعی را درک نکند و دلیلی برای پایبندی به آن احساس نکند».

براساس گزارش‌ها روح‌الله حسینیان نماینده تهران، در جلسه روز یکشنبه به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفته است که «اگر برجام رأی بیاورد شما را اعدام کرده و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و روی‌تان سیمان می‌ریزیم».

کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل، نیز از تهدید شدن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در صحن مجلس خبر داده و گفت که «صالحی را تهدید به مرگ و ظریف را تهدید به اعدام کردند».

XS
SM
MD
LG