لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

اوباما: در صورت توافقی مطمئن با ایران، کنگره را متقاعد می‌کنم


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، با اذعان به وجود فاصله چشمگیر در مواضع گروه ۵+۱ با ایران در مذاکرات هسته ای گفته است:«مطمئن هستم که اگر توافقی قابل راستی آزمایی و مطمئن به دست آيد و تضمين کند ايران ظرفيت گريز (و دستیابی به سلاح هسته ای) ندارد، نه تنها کنگره، بلکه مردم آمريکا را نيز می توانم قانع کنم که کاری که (دولت آمريکا) انجام شده صحيح بوده است».

باراک اوباما در مصاحبه ای که روز جمعه ۲۱ نوامبر انجام شده و در روز یکشنبه ۲۳ نوامبر از شبکه «ای بی سی نیوز» پخش شده، این اظهارات را مطرح کرده است.

اين اظهارات در حالی مطرح می شود که تنها يک روز به ضرب العجل هسته ای ميان ايران و شش قدرت جهانی برای رسيدن به توافق جامع هسته ای باقی مانده است.

باراک اوباما در این مصاحبه آمريکا گفته است: هنوز «خيلی زود است که بگوييم آيا طرفين تا روز دوشنبه به توافق خواهند رسيد يا نه».

وی در ادامه گفت که «خبر خوب اين است که توافق موقت هسته ای بطور قطع توسعه برنامه هسته ای ايران را متوقف کرد... پس اين توافق موفق بود. اما اکنون سوال اين است که آيا ما می توانيم به توافقی دائمی تر دست يابيم؟».

ايران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه پارسال به يک توافق موقت شش ماهه دست يافتند که در خردادماه سال جاری برای چهارماه ديگر تمديد شد. اکنون طرفين در وين بر سر توافق جامع هسته ای مذاکره می کنند و قرار است تا دوشنبه سوم آذرماه به نتيجه ای برسند.

برخی مقامات ارشد درگير در مذاکرات گروه پنج بعلاوه يک شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان که با ايران بر سر برنامه هسته ای مذاکره می کنند، می گويند که هنوز فاصله مواضع آنها با ايران زياد است و گزارشهايی نيز درباره تمديد دوباره توافق موقت هسته ای مطرح شده است.

اين گزارش که در سايت اينترنتی شبکه خبری «ای بی سی» منتشر شده است، می نويسد که در حالی که افرادی که به ديده ترديد در برنامه هسته ای ايران می نگرند، اذعان می کنند که با مذاکرات دولت آمريکا با ايران موافق هستند، بسياری از آنها از دادن اجازه به ايران برای داشتن هرگونه ظرفيت هسته ای مخالف هستند، حتی برنامه هايی که برای اهداف صلح آميز است.

با اين حال باراک اوباما می گويد که هدف دولت آمريکا اين است که اطمينان حاصل کند که ايران به سوی بمب هسته ای نخواهد رفت و توان تهديد آمريکا و متحدين آن مانند اسرائيل را نخواهد داشت.

رئيس جمهوری آمريکا گفت که «آنچه که يک توافق می تواند انجام دهد اين است که بخش بزرگی از موانع را از ميز مذاکرات بردارد و شايد آغازگر يک پروسه طولانی مدت نيز باشد که نه تنها روابط تهران و واشنگتن، بلکه روابط ايران و منطقه يا جهان را نيز تغيير دهد».

قبلا مقامات ايران گفته بودند که خواهان برچيده شدن کل تحريمها عليه ايران هستند، اما اوباما می گويد که موضع تحريمها «قابل مذاکره نيست».

رئيس جمهوری آمريکا گفت که «من فکر می کنم که ايران دوست دارد تحريمها بصورت آنی لغو شوند، در حالی که هنوز راه هايی هست که ممکن است به مقصد ختم نشود و لذا ما اين کار را نمی توانيم انجام دهيم».

وی تصریح کرده است که روند لغو تحريمها مرحله به مرحله خواهد بود.

XS
SM
MD
LG