لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

امیدواری اوباما درباره پیشرفت در عملیات آزادسازی موصل تا پایان سال جاری


باراک اوباما و حیدر العبادی (عکس از آرشیو)
باراک اوباما و حیدر العبادی (عکس از آرشیو)

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،روز دوشنبه گفته است که از کنگره این کشور و همچنین جامعه بین المللی خواهد خواست تا به عراق در بازسازی سریع موصل پس از آزادی آن کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما که پس از دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در نیویورک با خبرنگاران صحبت می کرد،ابراز امیدواری کرده است پیشرفت هایی در آزاد سازی موصل تا پایان سال جاری میلادی روی دهد.

موصل دومین شهر بزرگ عراق محسوب می شود و از تابستان سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه حکومت اسلامی (داعش) در آمده است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین اظهار داشت: این نبردی (دشوار و) چالش برانگیز خواهد بود چرا که موصل شهربزرگی است و داعش توانسته است در این شهر عمیقا نفوذ کرده و خود را جای دهد.

باراک اوباما تاکید کرده است، وقتی عملیات آزاد سازی موصل به پایان رسید، ضروری است که این شهر بازسازی شود تا نیروهای افراطی وشبه نظامی نتوانند به این شهر بازگردند.

وی اضافه کرده است: ما از کنگره خواهیم خواست تا از این تلاش (برای باسازی موصل) حمایت کند و همچنین از دیگر کشورها می خواهیم که آنها نیز از این تلاش حمایت کنند.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: امیدوارم که در آخر سال جاری میلادی شاهد پیشرفت‌های بیشتر در خصوص موصل باشیم و همچنین شاهد پیشرفت هایی در خصوص اقتصاد و ثبات سیاسی در داخل عراق باشیم.

حیدر العبادی نیز در این کنفرانس خبری از آغاز عملیات آزاد سازی موصل در اواخر اکتبر خبر داده است.

نخست وزیر عراق گفته است: امیدواریم درچند ماه آینده بتوانیم نیروهای داعش را موصل بیرون کنیم و ضربه بزرگی به داعش وارد کنیم.

آغاز عملیات عملیات آزادسازی «شرقاط»

درهمین حال، حیدر العبادی بامداد روز سه شنبه از آغاز عملیات آزادسازی شهر «شرقاط»در ۱۰۰ کیلومتری جنوب موصل خبر داده است.

به گزارش رویترز،این شهر که درکنار رودخانه دجله قرار دارد هم اکنون در محاصره نیروهای دولتی عراق و شبه نظامیان شیعه است.

گفته می شود هم اکنون ده هزار نفر مردم در این شهر گرفتار شده اند. پیشتر گزارش‌هایی در خصوص احتمال فاجعه انسانی در این شهر تحت کنترل نیروهای گروه حکومت اسلامی منتشر شده است.

حیدر العبادی در یک برنامه تلویزیونی از نیویورک که بامداد روز سه شنبه در عراق پخش شد، گفته است: این عملیات‌ها برای پاکسازی ذره ذره خاک عراق است و انشاء الله در نهایت به آزادی موصل منجر خواهند شد. آزادی تمامی خاک عراق و پایان داعش.

XS
SM
MD
LG