لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

آخرین نطق سالانه باراک اوباما در کنگره امریکا


 باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا آخرین نطق سالانه خود در جلسه مشترک مجالس قانونگذاری آمریکا را غروب سه شنبه ایراد خواهد کرد. اقتصاد آمریکا در حال حاضر به نسبت سال ۲۰۰۹ و آغاز ریاست جمهوری او در وضعیت بهتری است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی وضعیت آمریکا در آستانه آخرین نطق سالانه رییس جمهوری آمریکا پرداخته است:

هرچند در سال ۲۰۱۶ وضعیت مناسب بازار اشتغال با کند‌تر شدن نرخ رشد اقتصادی و ثابت ماندن سطح دستمزد همراه شده است.

اما دو موضوعی که در حال حاضر رو به افزایش هستند یکی دمای کره زمین و دیگری نگرانی مردم آمریکا در مورد تروریسم است.

وضعیت عمومی کشور

در سال ۲۰۱۵ در مجموع ۲. ۶۵ فرصت شغلی جدید در آمریکا ایجاد شده است. به غیر از سال ۲۰۱۴ از سال ۱۹۹۹ این بهترین رکورد از نظر ایجاد اشتغال است. میزان بیکاری در سه ماهه پایان سال گذشته در حد پنج درصد بود که نازل‌ترین سطح بیکاری طی هشت سال گذشته است. در مقایسه با اکتبر ۲۰۰۹ و آغاز ریاست جمهوری آقای اوباما نرخ بیکاری نصف شده است.

اما سطح دستمزد ثابت باقی مانده و در پایان سال ۲۰۱۵ متوسط دستمزد حدود ۲۵ دلار در ساعت بود. کار‌شناسان اقتصادی معتقدند که حدود ۳. ۵ درصد افزایش دستمزد در سال یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد سالم و فعال است.
ارقام کلی نشان می‌دهد که نرخ متوسط رشد اقتصادی طی سال گذشته حدود دو درصد بوده هر چند صاحبنظران معتقدند این نرخ رشد بهبود خواهد یافت.

اما بازار بورس آمریکا در نیمه دوم سال وضعیت خوبی نداشت. دلایل اصلی آن افزایش نرخ برابری دلار و کاهش صادرات و در عین حال تلاطم شدید ماههای پایانی سال در بازار بورس چین بود.

طی سال گذاشته نرخ تورم حدود ۰. ۴ درصد بود که به نسبت نرخ تورم ۲ درصدی که بانک مرکزی آن را ترجیح می‌دهد، بسیار ناچیز است.

نکات مثبت برای مصرف کنندگان

کاهش بهای نفت باعث شد نرخ بنزین و سوخت کاهش یابد و طبق ارزیابی‌های اداره انرژی آمریکا تحت تاثیر این تغییر هر خانوار آمریکایی حدود ۶۶۰ دلار در سال ۲۰۱۵ صرفه جویی کرده است.

هر چند بانک مرکزی آمریکا بالاخره در اواخر سال گذشته برای اولین بار پس از سال‌ها نرخ بهره را در حد ناچیزی افزایش داد اما نرخ بهره وامهای مسکن هنوز بسیار پایین و زیر ۴ درصد است.

خدمات بهداشت عمومی

دولت می‌گوید بیش از یازده میلیون نفر برای سال ۲۰۱۶ در طرح بهداشت عمومی که از سیاست‌های مهم باراک اوباما بود، ثبت نام کرده‌اند که رقمی مشابه سال گذشته است.

هر چند تصویب و اجرای این قانون به شکل چشمگیری از رقم شهروندانی که هیچگونه بیمه سلامتی نداشتند کاسته ولی پیشرفت در این زمینه ممکن است متوقف شود.

تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم حدود ۱۲ درصد از افراد بالغ در پایان سال ۲۰۱۵ بیمه سلامتی نداشتند.

مردم در مورد هزینه دارو نگرانند و در بسیاری از موارد بیمه سلامتی و درمانی که کارفرما‌ها ارائه می‌دهند گران‌تر شده است.

دولت آمریکا تخمین می‌زند هزینه بهداشت عمومی و ملی کشور در سال ۲۰۱۴ حدود ۵. ۳ افزایش یافته که به نسبت سالهای قبل جهش نسبتا چشمگیری است.

امنیت

در سال گذشته خطر ناشی از گروه «خلافت اسلامی» افزایش یافت و به‌‌ همان نسبت اقدامات دولت برای مقابله با این گروه تشدید شد. جمهوری خواهان مدعی‌اند که رییس جمهور برای مبارزه با آن اقدامات لازم و کافی انجام نداده است.

نظرسنجی‌های اخیر، پس از حملات تروریستی پاریس و حمله مسلحانه در کالیفرنیا، نشان می‌دهند که نگرانی مردم آمریکا در مورد تروریسم و دادن اجازه ورود به مسلمانان افزایش یافته است.

دونالد ترامپ یکی از نامزدان جمهوری خواه مقام ریاست جمهوری پس از این حملات تروریستی خواهان منع موقت ورود مسلمانان به آمریکا شد. هیلاری کلینتون جمهوری خواهان را متهم کرد که با این شعار‌ها همه مسلمانان را خطرناک جلوه داده و به گروه «خلافت اسلامی» کمک می‌کنند که حمایت بیشتری جلب کند.

در پایان سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکا در افغانستان و حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر در عراق مستقر بودند. خشونت و درگیریهای مسلحانه در هر دو کشور ادامه دارد.

افزایش مالکیت اسلحه

پلیس فدرال آمریکا، اف بی‌آی، اعلام کرد که از سال ۱۹۸۸ و شروع اجرای قانون بررسی پیشینه افراد صاحب اسلحه در آمریکا تاکنون، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ بیشترین تعداد تحقیقات در این زمینه را انجام داده است.

طبق این آمار در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۳ میلیون مورد تحقیقات جدید صورت گرفته که نشان دهنده تعداد افزایش اسلحه در آمریکاست. این تغییر ممکن است با حملات تروریستی در پاریس و سن برناردینو کالیفرنیا مرتبط باشد.با وجود صدور حکم ریاست جمهوری از سوی باراک اوباما برای مقابله با خشونت‌های مسلحانه، آمار‌ها نشان می‌دهند که درآمد تولیدکنندگان و فروشندگان اسلحه در آمریکا افزایش یافته است.

گرمایش زمین

در سال گذشته بیش از ۲۰۰ کشور جهان در مورد حدی از کنترل در مصرف سوخت‌های فسیلی به توافق رسیدند.

این یکی از اولویت‌های دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بود.

اما اداره هوا‌شناسی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که سال ۲۰۱۵ طی ۱۲۱ سال گذشته دربخش اعظم آمریکا از نظر درجه حرارت دومین و از نظر میزان بارش سومین سال بوده است. یکی از دلایل اصلی آن پدیده جوی ال نینیو است که روی وضعیت جوی کره زمین تاثیر می‌گذارد. انتظار می‌رود که در آمارهایی که اداره هوا‌شناسی آمریکا هفته آینده منتشر خواهد کرد سال ۲۰۱۵ به عنوان گرم‌ترین سال کره زمین از زمان ثبت درجه حرارت اعلام شود.

XS
SM
MD
LG