لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

وزیر نفت ایران در اجلاس الجزایر برای «فریز نفتی» شرکت می‌کند


بیژن زنگنه وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که در اجلاس دو روزه مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر شرکت خواهد کرد.

اهمیت این اجلاس در این نکته است که برای دومین بار طی یکسال، کشورهای اوپک و غیر اوپک در حاشیه این اجلاس که ۲۶ سپتامبر برابر پنجم مهرماه برگزار خواهد شد، با هم دیدار و «اقدام دسته جمعی» برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت را بررسی خواهند کرد.

الجزایر اخیرا مذاکرات گسترده‌ای را برای تشویق کشورهای بزرگ تولید کننده نفت، خصوصا روسیه و اعضای اوپک برای پیوستن به توقف رشد تولید نفت (فریز نفتی) آغاز کرده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز پنجشنبه به شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، شانا، وابسته به وزارت نفت گفت که «در این اجلاس شرکت خواهم کرد».

در همین زمینه خبرگزاری‌های بین المللی از جمله رویترز و بلومبرگ به صورت گسترده‌ای خبر حضور زنگنه در اجلاس الجزایر را پوشش دادند.

نشست تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای فریز نفتی پیشتر با تلاش‌های ونزوئلا، از اعضای اوپک، ماه آوریل در قطر برگزار شد که به شکست انجامید.

وزیر نفت ایران در اجلاس دوحه شرکت نکرد، چرا که ایران تازه از تحریم‌ها رها شده بود و اصرار داشت که تولید خود را به سطح قبل از تحریم‌ها برساند، موضوعی که با مخالفت عربستان مواجه شد و نهایتا اجلاس به نتیجه‌ای نرسید.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد ایران نشانه‌های مثبتی ارسال کرده است که احتمال احیای مذاکرات پیرامون «فریز نفتی» را افزایش می‌دهد.

آقای زنگنه در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا همچنین گفت که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در آینده نزدیک به تهران می‌آید.

در همین زمینه، خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به خبر حضور زنگنه در اجلاس الجزایر گزارش داد که محمد بن صالح الساده وزیر نفت قطر هشتم اوت اعلام کرد که عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، در حال کار برای ایجاد موازنه مجدد در بازار عرضه و تقاضای نفت است و این موضوع در اجلاس غیر رسمی اعضای اوپک و غیر اوپک در الجزایر بررسی خواهد شد.

ایران از زمان تحریمها، تولید روزانه نفت خود را با ۸۵۰ هزار بشکه افزایش به حدود ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

حتی روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدار اعضای هیات دولت با آیت الله خامنه‌ای اعلام کرد که تولید نفت ایران هم اکنون به «۳ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه رسیده است».

هنوز آمارهای بین المللی این رقم را تایید نکرده اند، اما در صورتی که واقعا ایران سطح تولید خود را به این رقم رسانده باشد، تولید نفت ایران به سطح دوران پیش از تحریمها در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

در دوران تحریمها تولید ایران به روزی ۲.۸ میلیون بشکه سقوط کرد.

با اینحال آقای زنگنه در گفتگو با شانا اشاره نکرد که آیا ایران در وضعیت کنونی حاضر به مشارکت در برنامه «اقدام دسته جمعی» و توقف رشد تولید نفت دارد یا نه؟

با این حال بلومبرگ می نویسد که از زمان اعلام جلسه اعضای اوپک در الجزایر، قیمت نفت حدود ده درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG