لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید؛ بهای نفت خام افزایش یافت


گزارش‌ها حاکی است که روز چهارشنبه کشورهای عضو سازمان اوپک در الجزایر بر سرمحدود کردن سطح تولید خود به توافق دست یافته اند.

به گزارش «سی ان ان» این نخستین بار پس از هشت سال است که اعضای اوپک تصمیم می گیرند که سطح تولید خود را محدود کنند.

طبق این گزارش همزمان با اعلام این خبر بهای نفت در بازار پنج درصد افزایش داشته است.

به گزارش «سی ان ان»انتظار می رود سقف تولید اوپک از ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

طبق این گزارش، عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت اوپک، روزانه ۳۵۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهد.

قرار است سایر اعضای اوپک نیز تولید خود را کاهش دهند. هنوز جزییات این توافق منتشر نشده است.

در گذشته دولت عربستان سعودی هیچگاه حاضر نشده بود در مورد کاهش تولید نفت خود مذاکره کند.

نمایندگان ایران و عربستان در سازمان اوپک طی روزهای اخیر در وین با هم گفت‌وگو کردند. به گفته منابع مطلع، پیشنهاد عربستان سعودی برای کاهش تولید در این ملاقات به بحث گذاشته نشد و مذاکرات دو طرف نتیجه‌ای در برنداشت.

پیشتر خبرگزاری رویترزگفته بود، پیشنهاد کاهش تولید از سوی عربستان نشانه چرخش مهمی در سیاست‌های آن کشور است که از زمان کاهش بهای نفت در سال ۲۰۱۴ حاضر نشده است از میزان تولید خود بکاهد و عملا این سیاست را به اوپک تحمیل کرده بود.

رویترز اضافه کرده بود، اما این سیاست ریاض باعث بروز اختلاف در میان کشورهای عضو اوپک شده و اعضای فقير این سازمان تحت تاثیر کاهش بهای نفت دچار مشکلات مالی شدید و حتی ناآرامی شده‌اند. البته عربستان و سایر کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس نیز پس از یک دهه درآمد سرشار و هزینه کردن ارقام سنگین در بودجه عمومی خود مجبور شده‌اند کمربندها را سفت کنند.

همزمان با شدت یافتن عوارض منفی کاهش شدید در بهای نفت و تاثیر آن بر توان مالی عربستان سعودی، تهران و ریاض به مرور نشان دادند که برای بالا بردن قیمت نفت جهانی حاضرند، انعطاف نشان دهند.

XS
SM
MD
LG