لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس آغاز شد


تبلیغات نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ پنجشنبه ۲۹ بهمن آغاز شد. فرصت برای تبلیغات تا ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۶ اسفند و ۲۴ ساعت قبل از آغاز رأی گیری ادامه خواهد داشت.

انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه هفتم اسفندماه در ۲۰۷ حوزه انتخابیه و با رقابت شش هزار ۲۳۰ داوطلب برگزار خواهد شد. همزمان در این روز نیز انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

در همین حال، محمد حسین مقیمی، رییس ستاد انتخابات ایران، روز چهارشنبه ۲۸ بهمن گفته است، کمیته‌ای برای رصد فعالیت‌های تبلیغی و اخبار تشکیل شده تا از امکانات دولتی سوء در جریان انتخابات به نفع کاندیدا‌ها استفاده نشود.

رییس ستاد انتخابات ایران همچنین گفته است خبرگزاری‌ها و نشریات دولتی و همچنین رسانه‌هایی که دست کم پنج درصد بودجه آن‌ها از بودجه عمومی تامین می‌شود طبق قانون حق تبلیغ به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات را ندارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد حسین مقیمی با اشاره نام ده‌ها موسسه مطبوعاتی گفته است: وزارت ارشاد «بر اساس ماده ۵۹ قانون انتخابات اعلام کرده است رسانه‌های دولتی و عمومی از تبلیغ له یا علیه داوطلبان انتخابات منع شدند.»

وی اضافه کرده است: «این رسانه‌ها در حوزه مطبوعاتی شامل همه رسانه‌های مؤسسه اطلاعات، ایران، خراسان، کیهان و همشهری در مورد روزنامه‌ها شامل اصفهان زیبا، تهران تایم، حمایت، شهروند، شهرآراء، صمت، فرهیختگان، هگمتانه و جام جم و در حوزه خبرگزاری‌ها شامل آنا، ایپنا، ایرنا، ایسنا، هانا، تسنیم، برنا، خانه ملت، دانشجو، شبستان، فارس، حوزه، مهر و میزان است، ضمن اینکه هفته نامه‌ها، ماهنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مشابه نیز مشمول این ماده است.»

به گفته محمد حسین مقیمی، مؤسساتی مانند بنیاد مستضعفان که دارایی آنان از اموال عمومی و همچنین نشریات مربوط به مؤسسات شامل متن قانون ۵۹ انتخابات حق تبلیغ برای نامزد‌ها یا درج آگهی برای آن‌ها ندارند.

انتشار اسامی داوطلبان

در همین حال، حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، روز چهارشنبه گفته است که طی دو روز گذشته، فهرست اسامی نامزدهای انتخابات مجلس در اختیار وزارت کشور قرار گرفت و این فهرست بر اساس تفکیک استان‌ها در اختیار فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی وزارت کشور اضافه کرده است: بر اساس آخرین گزارش از دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور انتشار اسامی در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه انجام شده و در سایر حوزه‌ها نیز در حال انجام است.

بیش از ۱۲ هزار نفر داوطلب انتخابات مجلس شورای شده بودند که به گفته سخنگوی هیات نظارت انتخابات وابسته به شورای نگهبان، شش هزار و ۲۳۰ نفر آنها تایید شدند. ۶۱۲ داوطلب انصراف داده و بیش از پنج هزار داوطلب نیز رد صلاحیت شدند.

به گفته رییس ستاد انتخابات کشور جمعیت واجد شرایط در کشور برای رای دادن در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر است.

XS
SM
MD
LG