لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

اظهارات رییس «سی آی ای» درباره رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران


مایک پمپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
مایک پمپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

مایک پمپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای» روز پنجشنبه گفته است، ایران باید توجه داشته باشد که دولت جدید آمریکا آمادگی دارد دست به اقداماتی بزند که با سیاست های واشینگتن در قبال تهران در چند سال گذشته متفاوت هستند.

مایک پمپئو که در «مرکز استراتژیک و مطالعات بین الملل» در واشیگتن صحبت می کرد در پاسخ به پرسشی درخصوص توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، گفته است: تمایل ندارم در خصوص پایبندی آنها به توافق (هسته ای) صحبت کنم و ترجیح می دهم گزارشم را به رییس جمهوری بدهم و بگذارم که او در این خصوص حرف بزند.

به گزارش وب سایت «مرکز استراتژیک و مطالعات بین الملل»، وی اضافه کرده است: شما شاید بدانید ما در حال انجام فعالیت‌های بسیاری در زمینه ارائه اطلاعات به رییس جمهوری هستیم تا مطمئن شویم وی اطلاعات لازم را دارد که ایرانی‌ها در چه حوزه‌هایی (به مفاد برجام) پایبند هستند و در چه حوزه‌هایی احتمالا پایبند نیستند.

ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در قالب گروه ۱+۵ در تیرماه سال ۹۴ به توافقی برای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست یافتند و در دی ماه ۹۴ این توافق اجرایی شد. همزمان بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران معلق یا لغو شدند.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تصریح کرده است: ما با توجه به آنچه که در سوریه رخ داد باید همه مراقب باشیم و برگردیم توافقنامه برجام را بخوانیم و ببینیم سایت‌های اعلام‌شده و سایت‌های اعلام‌نشده (هسته‌ای ایران) را چگونه تعریف کرده است و میزان و چگونگی دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این دو دسته از سایت‌های هسته‌ای را بدانیم.

وی در ادامه به موضوع حمله موشکی آمریکا به سوریه پرداخته و گفته است: منظور من این است که این (حمله موشکی به سوریه) یک فرایند تصمیم گیری قاطع و با ملاحظه بود که واقعا بر اساس یک درک واقعی از اهمیت ژئو‌-استراتژیک مسایلی که ملت ما امروز با آن روبرو است، اتخاذ شد.

مایک پمپئو تصریح کرده است: فردی ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی را نقض کرده است،این بی‌اهمیت نیست. بنابراین من فکر می کنم که ایرانی‌ها باید به این واقعیت توجه داشته باشند که این دولت آماده است تا دست به اقداماتی بزند که با اقدامات آمریکا در چند سال گذشته متفاوت است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته در واکنش به حمله شیمیایی در سوریه که دهها کشته برجای گذاشت، دستور حمله موشکی به یک پایگاه سوریه را صادر کرد. در این حمله ۵۹ موشک تام هاوک به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص شلیک شد.

آقای پمپئو در بخش دیگری از اظهارات خود به گسترش نفوذ ایران از طریق کمک به حزب الله (لبنان) ، شبه نظامیان شیعه در عراق و شبه نظامیان حوثی‌ها (در یمن) اشاره کرده و گفته است: فهرست اقدامات تجاوزکارانه ایران پس از برجام به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با این حال تصریح کرده است که کشورهای منطقه خلیج فارس و کشورهای اروپایی با آمریکا برای مقابله با تهدیدهای ایران همکاری خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG