لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

پوتین: روسیه و آمریکا می توانند بزودی درباره همکاری در سوریه به توافق دست یابند


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفته است که مسکو و واشینگتن می توانند به زودی بر سر همکاری در سوریه به یک توافق دست یابند.

ولادیمیر پوتین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ که روز جمعه پخش شد، گفته است: به نطرم ما (روسیه و آمریکا) به تدریج در جهت درستی در حرکت هستیم و این مساله را رد نمی‌کنم که ما قادریم به زودی بر سر چیزی توافق کنیم و توافق خود را به جامعه بین المللی ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان دو کشور هم اکنون در ژنو در حال رایزنی و گفت وگو بر سرطرحی در خصوص آتش بس فراگیر و ترک مخاصمه و همچنین مبارزه مشترک با گروه اسلامگرای افراطی در سوریه هستند، اما هفته گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد، هنوز برخی اختلافات باقی است.

این در حالی است که رییس جمهوری روسیه در این مصاحبه تصریح کرده است که این مذاکرات «خیلی دشوار است».

ولادیمیر پوتین تاکید کرده است: یکی از مشکلات که ما درباره آن اصرار می کنیم و شرکای امریکایی ما نیز با آن مخالف نیستند، این است که آن بخش از مخالفان حکومت سوریه را که به اصطلاح می توان گفت سالم هستند، می بایست ازگروه‌های افراطی و سازمان‌های تروریستی مانند جبهه النصره جدا کرد.

آمریکا و روسیه در خصوص جنگ سوریه با یکدیگر اختلاف نظر اساسی دارند. در حالی که روسیه از حکومت بشار اسد حمایت می کند، آمریکا حامی گروه های میانه رو مخالف حکومت سوریه است. آمریکا همچنین خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت در سوریه است.

خبرگزاری فرانسه می گوید، هرچند همکاری نظامی مشترک آمریکا و رورسیه در سوریه می تواند به یک تحول بسیار مهم در جنگ داخلی پنج ساله سوریه محسوب شود، اما بسیار در آمریکا به روسیه اعتماد ندارند.

در ماه فوریه سال جاری روسیه و آمریکا بر سر طرح آتش بس در سوریه توافق کردند. اما به دنبال درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان به ویژه تشدید درگیری‌ها در حلب این آتش بس نقض شد.

XS
SM
MD
LG