لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

شورای نگهبان در چند روز آینده شکایات انتخاباتی را بررسی می‌کند‎


سیامک ره پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات
سیامک ره پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات

سیامک ره پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه گفته است، بررسی شکایات انتخاباتی در شورای نگهبان در روزهای آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وابسته به رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، سیامک ره پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان ابراز امیدواری کرده که نتایج بررسی این شکایات در اسرع وقت تا قبل از پایان سال به‌ اتمام برسد.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با این حال تصریح کرده که شورای نگهبان به مرور در حال دریافت این این پرونده‌ها است و هنوز کار دریافت آنها به اتمام نرسیده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا شکایات دریافتی در این شورا در حدی هست که به ابطال انتخابات در حوزه‌های انتخابیه منجر شود گفت: پرونده‌ها باید در این شورا بررسی شود و در حال حاضر تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

وی همچنین درپاسخ به پرسش دیگری درباره ترکیب جلسات شورای نگهبان برای بررسی شکایات گفت: شکایاتی که به طور مستند و مستدل دسته‌بندی شده است در صحن شورا مطرح و بررسی می‌شود.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه سال جاری برگزار شد.

پیشتر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه شماره ۵ خود با اشاره به ماده ۶۹ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و تبصره ۱ ماده ۶۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، از کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایتی دارند خواسته بود طی هفت روز از تاریخ اخذ رای، یعنی ۱۳ اسفندماه، شکایات مستند خود را به دبیرخانه شورای نگهبان ارائه کنند.

سخنگوی قوه قضائیه نیز پیشتر در خصوص شکایات انتخاباتی گفته بود، ۲۰۶ پرونده در این باره «اعم از ریز و درشت» تشکیل شده که بیشتر این تخلف‌ها در زمینه درگیری بین طرفداران نامزد‌ها بوده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای تأکید کرد که پرونده‌های مربوط به خرید و فروش رأی حداکثر سه مورد بوده است.

همزمان با انتخابات هفتم اسفند و پس از آن گزارش‌هایی درباره خرید و فروش رأی در برخی از حوزه های انتخابیه منتشر شده است.

از جمله مسعود جعفری نسب، فرمانده انتظامی استان مازندران، از دستگیری ۸۳ نفر در استان، و رحیم گلزاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پارس آباد در استان اردبیل، نیز از دستگیری ۴۰ نفر در این منطقه، به جرم خرید و فروش رأی خبر داده بودند.

در روزهای گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره اعتراض تعدادی از مردم شهرستان کوهدشت در استان لرستان به نتیجه انتخابات مجلس منتشر شده است. پیش از برگزاری انتخابات نیز گزارش‌هایی درباره درگیری بین هواداران محمد آزادبخت و الهیار ملشکاهی دو نامزد انتخابات در این حوزه انتخابیه منتشر شده بود.

دور دوم انتخابات مجلس

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین گفته است، تاریخ پیشنهادی وزارت کشور برای برگزاری دور دوم دریافت شده و شورای نگهبان در نخستین جلسه خود به این موضوع خواهد پرداخت.

سیامک ره پیک در پاسخ به پرسشی در خصوص دور دوم انتخابات مجلس اظهار داشت: «دو زمان پیشنهادی این وزارتخانه اواخر ساعات اداری دیروز دریافت شد که این هفته در نخستین جلسه شورا مطرح و بررسی می‌شود.»

پیشتر رسانه‌های ایران اعلام کرده بودند که وزارت کشور ۲۷ فروردین و ۱۰ اردیبهشت ۹۵ را به عنوان دو گزینه زمانی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس به شورای نگهبان پیشنهاد کرده است.

XS
SM
MD
LG