لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

حمله سایبری گسترده یک «باج افزار» در ده ها کشور جهان


یک شرکت امنیت سایبری می گوید، ۷۵ هزار حمله در ۹۹ کشور گزارش شده است.
یک شرکت امنیت سایبری می گوید، ۷۵ هزار حمله در ۹۹ کشور گزارش شده است.

گزارش‌ها حاکی است که حملات سایبری یک «باج افزار»خطرناک نهادها و موسسات ده‌ها کشور جهان را هدف قرار داده است.

به گزارش «سی ان ان» شرکت امنیت سایبری «آواست» (Avast )گفته است، ۷۵ هزار حمله در ۹۹ کشور گزارش شده است. طبق این گزارش اکثر حملات در روسیه، اوکراین و تایوان بوده است.

این گزارش می افزاید، «باج افزار» معروف به «WannaCry» پس از حمله به کامپیوترها، آنها را قفل کرده است وبرای باز کردن آن از ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار باج طلب می کند.

کورت بامگرانتر،کارشناس شرکت امنیت سایبری کاسپارسکی، گفته است: کامپیوترهای آلوده شش ساعت فرصت دارند تا باج مورد نظر بپردازند و هر چند ساعت که بگذرد میزان این باج افزایش خواهد یافت. خیلی‌ها در همان ساعات اول در خواست ۳۰۰ دلار اولیه را پرداخت کرده اند.

رویترز می گوید،تعدادی از بیمارستان‌ها و کلینک‌های پزشکی بریتانیا هدف این حملات قرار گرفته اند و نتوانسته اند به بیماران خدمات ارائه کنند.

شرکت پست سریع بین المللی «فدکس» نیز مورد حمله قرار گرفته است.

طبق این گزارش، شرکت بزرگ مخابراتی اسپانیا «تلفونیکا» نیز اعلام کرده است که هدف حمله سایبری قرار گفته است.این شرکت می گوید، کامپیوترهای آن مورد حمله قرار گرفته اند، ولی مشتریان از این حمله مصون بوده اند.

گزارش‌هایی در خصوص حمله این باج افزار به شرکت‌های مخابراتی در آرژانتین و پرتغال نیز منتشر شده است.

در همین زمینه، یک سخنگوی وزارت کشور روسیه نیز اعلام کرده است که دستکم یک هزار کامپیوتر این وزارتخانه مورد حمله قرار گرفته اند.

شرکت مخابراتی «مگافون» روسیه هم می گوید، هدف حمله این «باج افزار» قرار گفته است.

پیتر لیدوف، سخنگوی مگافون به «سی ان ان» گفته است،‌ مرکز خدمات تلفن این شرکت مورد حمله قرار گرفته بود ، ولی هم اکنون هم چیز تحت کنترل است.

در همین حال، رویترز گزارش داده است که برخی کارشناسان امنیت سایبری می گویند،این باج افزار احتمالا حاوی کدهایی است که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا تولید شده بود، اما هکر ها توانسته اند به آن دست یابند.

XS
SM
MD
LG