لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

یک مقام امنیتی اسرائیل: تل‌آویو از «هلال ایرانی» در خاورمیانه نگران است


دو جوان در حال حمل عکس رهبر ایران در جریان مراسم خاکسپاری یکی از اعضای گروه حزب الله لبنان (عکس از آرشیو)
دو جوان در حال حمل عکس رهبر ایران در جریان مراسم خاکسپاری یکی از اعضای گروه حزب الله لبنان (عکس از آرشیو)

یک مقام امنیتی اسرائیل روز دوشنبه ۱۴ فروردین گفت این کشور به خاطر توسعه نفوذ تهران در سوریه و روابط آن کشور با گروههای شیعه خاورمیانه در مورد شکل گیری «هلال ایرانی» در منطقه نگران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارنظرهای چاگای تزوریل، مدیرکل وزارت امنیت اسرائیل نشاندهنده نگرانی‌های فزاینده آن کشور از دخالت‌های روز افزون رقیب اصلی آن ايران در جنگ داخلی سوریه است.

حمایت همه جانبه ایران از گروه حزب الله لبنان، که در جنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد حمایت می کند نیز باعث نگرانی اسرائیل است و به آن باید نفوذ ایران در میان گروههای مسلح شیعه عراق و شیعیان حوثی یمن را نیز افزود.

چاگای تزوریل در یک کنفرانس خبری خطاب به خبرنگاران خارجی گفت:«به نظرم اسرائیل معتقد است اگر ایران برای مدت طولانی در سوریه مستقر شود به یک منبع دائمی تنش و درگیری با اکثریت سنی در کشور سوریه، کشورهای سنی منطقه، اقلیت‌های سنی در خارج از این منطقه و با اسرائیل بدل خواهد شد.»

وی اضافه کرده است: «و من فکر می کنم که تاکنون فقط بخش کوچکی از این ماجرا را دیده ایم. وضعیتی که با آن روبرو هستیم ایجاد یک هلال ایرانی در سطح منطقه است.»

او افزود، بخشی از این نگرانی احتمال کامل شدن یک پل زمینی بین ایران و ساحل مدیترانه از طریق خاک عراق و سوریه است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند، اسرائیل تلاش کرده پای آن کشور به جنگ داخلی شش ساله سوریه کشیده نشود ولی به حملات هوایی در خاک سوریه برای جلوگیری از انتقال اسلحه به گروه حزب الله لبنان اعتراف کرده است.

ماه گذشته در جدی‌ترین مورد از درگیریهای نظامی بین دو کشور از زمان شروع جنگ داخلی سوریه، جنگنده‌های اسرائیلی به چندین هدف در خاک سوریه حمله کردندکه باعث حمله تلافی جویانه سوريه بوسيله شلیک موشک شد.

اسرائیل با استفاده از سامانه رد یاب ضد موشکی خود موسوم به پیکان توانست این موشک‌ها را که گفته می شود از نوع موشک‌های روسی مدل اس‌ای ۵ بوده نابود کند ولی وزیر دفاع اسرائیل هشدار داد اگر سوریه این کار را تکرار کند پدافند ضد هوایی آن کشور را «بدون هیچ ملاحظه ای» نابود خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ماههای اخیر در مورد پرهیز از وقوع درگیریهای تصادفی با نیروهای روسیه در حریم هوایی و زمینی سوریه با ولادیمیر پوتین چندین بار گفتگو کرده است.

از قرار معلوم یک خط تماس «اضطراری» بین دو کشور برقرار شده اما وزیر امنیت اسرائیل گفته است در مورد حملات اسرائیل از پیش به روسیه اطلاع داده نمی شود.

روسیه از نیروهای بشار اسد حمایت می کند ولی مقامات اسرائیلی می گویند با وجود اختلاف نظر با مسکو در مورد اوضاع سوریه کاملا اطمینان دارند که می توانند با آن کشور هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG