لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

عضو هیات رییس فراکسیون امید: روحانی از تغییر نیمی از کابینه خبر داد


محمدرضا عارف پیش از این خواستار مشورت حسن روحانی با اصلاح طلبان و فراکسیون امید شده بود.
محمدرضا عارف پیش از این خواستار مشورت حسن روحانی با اصلاح طلبان و فراکسیون امید شده بود.

گزارش‌ها حاکی است که اعضای هیات رییسه و کمیته تعامل فراکسیون امید مجلس روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرده‌اند.

یک عضو هیات رییسه فراکسیون امید، که متشکل از نمایندگان هوادار حسن روحانی و جریان موسوم به اصلاح‌طلب در مجلس است،نیز می‌گوید، حسن روحانی در این دیدار از تغییر نیمی از اعضای کابینه برای دولت دوازدهم خبر داده است.

به گزارش ایسنا، فاطمه سعیدی، یک عضو هیات رییسه فراکسیون امید، در خصوص این دیدار گفته است: حسن روحانی «اعلام کرد هنوز لیست کابینه دولت دوازدهم نهایی نشده است و مشغول انجام بررسی‌های نهایی هستند. در مورد حضور زنان در کابینه نیز آقای رئیس جمهور رویکرد مطلوبی داشت اما از ملاحظاتی نیز سخن گفت. با این حال اعلام کرد نگاه او به مساله زنان‌‌ همان نگاهی است که در ایام انتخابات آن را دنبال می‌کرد.»

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «ایشان گفت به دنبال کابینه‌ای پویا‌تر است و احتمالا نیمی از همکاران فعلی در دولت تغییر کنند.»

از زمان اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون گمانه زنی‌های مختلفی در خصوص ترکیب کابینه وی در دولت دوازدهم مطرح شده است.

این در حالی است که برخی گروه‌های حامی رییس جمهور از وی خواسته بودند برخی از وزرا در دولت یازدهم را برکنار کند.

پیش از این محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز خواستار مشورت رئیس جمهور با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس برای تعیین کابینه شده و در عین حال گفته بود که «هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت».

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید مجلس، نیز گفته بود که «تاکنون ایده‌ها و خواست اصلاح‌طبان و فراکسیون امید در چینش کابینه درنظر گرفته نشده است»

پیش از این نیز شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب خواستار اعمال تغییرات جدی در دولت دوم حسن روحانی شده بودند.

جوان‌گرایی و استفاده از زنان٬ مهم‌ترین مطالبات آنها است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز ‌شماری از اصلاح‌طلبان از عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم انتقاد کرده بودند.

در همین حال، ۱۷۵ نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار معرفی «زنان شایسته و توانمند» به عنوان وزیر در دولت دوازدهم جمهوری اسلامی شدند.

این در حالی است که حسن روحانی در واکنش به در خواست ها برای حضور زنان در کابینه، روز سوم تیر گفته بود که برای انتصاب زنان در «رده بالایی از مدیریت» باید «قدم‌به‌قدم گام ‏برداشت».‏

نظرات درباره چینش کابینه

در همین حال، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در خصوص اعضای هیات رئیسه و کمیته تعامل فراکسیون امید مجلس با حسن روحانی گفته است: در این جلسه اعضای فراکسیون امید مجلس مطالبات و نظرات خود را درباره کابینه و نحوه چینش کابینه دوازدهم را با رییس جمهوری مطرح کردند.

بهرام پارسایی اضافه کرده است: در این دیدار ما از رییس جمهوری درخواست کردیم در انتخاب کابینه به گفتمانی برخواسته از رای ٢۴ میلیونی توجه کند.

سخنگوی فراکسیون امید تصریح کرده است:« رئیس جمهوری در این دیدار اعلام کرد که از مشورت و همفکری با گروه‌ها و افراد همفکر و همسو استقبال کرده و این نظرات را در چینش کابینه دخیل می‌کند.»

درخواست فراکسیون اهل سنت

در همین زمینه، اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی، ‌روز چهارشنبه در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواستند تا در ترکیب وزرای دولت آینده اش از نیروهای متخصص و کارآمد اهل سنت استفاده کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان اهل سنت مجلس در نامه خود با اشاره به حمایت جامعه اهل سنت و اقوام ایرانی از اصلاحات و حسن روحانی در انتخابات اخیر ، ‌از رئیس جمهوری ایران خواسته اند تا با عمل به شعارهای انتخاباتی اش،‌ شرایط را برای حضور نخبگان اهل سنت در ترکیب وزرای دولت آینده فراهم کند.

مقام‌های دولت روحانی می‌گویند که رییس‌جمهوری ایران تصمیم دارد تا همزمان با مراسم تحلیف که روز ۱۴ مرداد برگزار می‌شود اسامی وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کند.

XS
SM
MD
LG