لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

روحانی: کسی حق ندارد از جيب و جانب مردم شعار دهد


رئيس جمهوری ايران بر تاکيد بر اينکه فکر نميکند، کسی از به گفته او «پيروزی ملت ايران » در مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ «نگران » باشد گفت که اگر کسی می خواهد شعاری بدهد «بايد از جيب خودش هزينه دهد نه از جيب ملت. »

به گزارش خبرگزاری ايسنا، حسن روحانی روز چهارشنبه، ۳۰ ارديبهشت،در سفر خود به تبريز تصريح کرد: «فکر نميکنم کسی در کشور ... از پيروزی ملت در مذاکرات هسته ای نگران ....و نسبت به خروج از رکود و رونق اقتصادی کشور نگران و ناراحت باشد. »

آقای روحانی با طرح اين پرسش که آيا کسی اجازه دارد برای «سخن درشت و شعاری تند و بي خاصيت » دست در جيب مردم کند، اموال آنها را بردارد و زندگيشان را از هم بپاشاند، افزود: « اگر کسی ميخواهد شعاری دهد بايد از جيب خودش هزينه دهد نه از جيب ملت. »

رئيس جمهوری ايران تاکيد کرد: «ما حق نداريم از جيب مردم در جامعه افراط و شعارزدگی ايجاد کنيم و حق نداريم که کاری کنيم که مردم برای آينده و امنيت کشور نگران شوند. »

سخنان آقای روحانی در حالی بيان می شود که آيت الله علی خامنه ای،رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با تاکيد بر اينکه ايران «اجازه بازرسی از مراکز نظامی» و «بازجويی از دانشمندان هسته ای» خود را نخواهد داد افزود که « ملت و مسئولان ايران در مقابل زيادهخواهيها و زورگوييها به هيچ وجه کوتاه نخواهند آمد.»

در همين حال تعدادی از نمايندگان مجلس ايران در روزهای گذشته از ارائه طرحهای سه فوريتی برای توقف مذاکرات اتمی ايران و گروه ۵+۱ و يا کنار گذشتن آمريکا از اين مذاکرات تا زمان قطع «تهديد»های آمريکا خبر داده بودند.

با اين حال جواد کريمی قدوسی از طراحان اصلی اين طرح ها روز سه شنبه گفت که نمايندگان مجلس دو طرح هسته ای را در هم ادغام کرده و طرح جديدی را نوشته اند که براساس آن تحريم های غرب عليه ايران «بايد يکجا برداشته شود» و دوره زمانی محدوديت غنی سازی ايران هم بايد ۵ ساله باشد.

اين طرح نمايندگان مجلس ايران در حالی است که براساس گزاره برگ آمريکا از تفاهم اتمی لوزان، ايران موافقت کرده که دست کم ۱۵ سال اورانيوم را بيش از حدود ۳ درصد غنی نکند.

از ابتدای شروع مذاکرات اتمی در دولت آقای روحانی، شماری از اصولگرايان و بويژه جریان جبهه پايداری، در نطق های خود در مجلس ايران انتقادات شديدی از عملکرد تيم مذاکره کننده هسته ای مطرح کرده اند و همايش هايی نيز با همين مضمون برگزار شده است.

در همين حال با وجود حمايت بسياری از مسئولان نظام جمهوری اسلامی از جمله فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران از تفاهم اتمی لوزان، برخی از نمايندگان مجلس ايران از جمله اعضای جبهه پايداری و همچنين حسين شريعتمداری، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کيهان، شديدا از اين تفاهم انتقاد کرده بودند.

در مقابل نيز برخی از مقامات دولت حسن روحانی شديدا به منتقدان تفاهم اتمی لوزان حمله کرده اند.

از جمله اکبر ترکان، مشاور ارشد رئيس جمهوری ايران، روز شنبه، ۲۲ فروردين، دليل مخالفت «بسياری از فعالين سياسی» با تفاهم لوزان و نام بردن از اين تفاهم با عنوان «باخت بزرگ» را به خطر افتادن «منافع» آنها يا منافع «هم مسلکي هايشان» از تحريمهای غرب عليه ايران دانسته بود.

با اين حال آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از تيم مذاکره کننده اتمی ايران خواسته است که با دعوت از افراد شاخص مخالفِ تفاهم لوزان حرفهای آنان را نيز بشنوند.

وی پيش از اين نيز در روز اول فروردين از دولت و طرفدارانش خواسته بود که به کسانی که به گفته او «ابراز دغدغه و دلواپسی ميکنند» اهانت نکنند و افزوده بود که «تحقير مخالفان از سوی مسئولان خلاف تدبير و حکمت است.»

XS
SM
MD
LG