لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

حملات اصولگرایان و نظامیان به اظهارات روحانی درباره ارتباط با دنیا


در موج تازه‌ای از حملات به اظهارات روز چهارشنبه حسن روحانی، شماری از اصولگرایان تندرو، ائمه جمعه و نظامیان از کسانی که به دنبال «بزک کردن آمریکا» و «باز کردن پای آمریکا» و مک دونالد به داخل ایران هستند، انتقاد کردند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۲۸ مردادماه گفته بود: «مجموعه رفتار دولت تدبیر و امید علامتی را به دنیا نشان داد مبنی بر اینکه ما مصمم به تعامل سازنده هستیم و دنیا این علامت را دریافت کرد. صدور این نشانه و علامت با زبان و بیانیه خواندن مقدور نبود بلکه این اتفاق در مقام تصمیم، عمل و اجرا روی داد. تا این چراغ سبز به دنیا نشان داده نمی‌شد قدرت‌های بزرگ حاضر به نشستن پشت میز "مذاکره" نبودند».

این در حالی است که رهبر ایران روز ۲۶ مردادماه هشدار داده بود که مقام‌های آمریکا در جریان توافق هسته‌ای در وین درصدد بودند راهی برای نفوذ به ایران پیدا کنند، ولی وی با این حال تاکید کرد: «ما این راه را به طور قاطع خواهیم بست».

توافق هسته‌ای و پهن کردن «سفره برای مک دونالد»

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خصوص پیامدهای توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی برای ایران گفته است: «نتیجه این توافق باید برای ما همانند نتیجه قبول ولایتعهدی امام رضا باشد نه این‌که ما بیاییم جذب خارجی‌ها شویم، نه این‌که جذب غربی‌ها شویم، نه این‌که یک‌ مشت افراد چشم دوخته به دروازه غرب بیایند آمریکا را برای ما بزک کنند، نه این‌که سفره آمریکایی مک‌دونالد بیاید سفره‌اش در مملکت پهن شود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی افزود: «معنای نرمش قهرمانانه این است که اصل اصیل استکبارستیزی ما در این فضای توافق که شاید خیلی از مشکلات را اگر نگوییم حل کرده، متوقف کرده، از این فضا استفاده کنیم، استکبارستیزی خودمان را توسعه و با قدرت بیشتر دنبال کنیم».

محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، نیز روز جمعه با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفته است: «اما معنای توافق این نیست که دیگر فکر کنیم ما با آمریکا آشتی کرده‌ایم، این فکر غلط است».

وی اظهار داشت: «آمریکایی‌ها فکر می‌‌کنند که با این توافق راهی برای ورود به کشور پیدا کرده‌اند اما آن‌ها کور خوانده‌اند».

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران اضافه کرده است: «مقام معظم رهبری فرموده‌اند که ما نفوذ آمریکا در ایران را بسته‌ایم و خواهیم بست، بر همین اساس آمریکا هم می‌داند اگر بخواهد سلطه سیاسی خود را تجدید کند، باید از طریق سلطه فرهنگی وارد شود و فرهنگ این کشور را تغییر دهد. بنابراین آمریکا در فکر است که البته این آرزو را به گور می‌برد و می‌خواهد حال که از در بیرون شده از دریچه وارد شود».

در همین حال ائمه جمعه اهواز، شهرکرد، ملایر و شمار دیگر از شهرهای ایران به طور هماهنگ بر اقدامات ضروری برای مقابله با نفوذ آمریکا پس از توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند.

«نفوذ آمریکا» تهدیدی اساسی برای جمهوری اسلامی

یک روز پس از واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران به گفته‌های حسن روحانی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز روز جمعه گفت که عده‌ای با، به گفته او، «ساده ‌لوحی تمام، فهمیده یا نفهمیده،» به دنبال «تئوریزه کردن سازش» و «باز کردن پای آمریکا» به داخل ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر علی حاجی‌زاده تاکید کرد که حمله نظامی آمریکا برای ایران «تهدید نیست» بلکه «تهدید اساسی و بزرگ» برای جمهوری اسلامی «نفوذ» آمریکا است.

وی اضافه کرد: «آنها ۳۵ سال در بیرون از مرز‌ها هیچ غلطی نتوانستند بکنند، اما الان به دنبال روزنه‌ای برای ورود به داخل کشور هستند و این یعنی شروع بدبختی‌های گذشته».

سخنان این فرمانده سپاه پاسداران یک روز پس از واکنش محمد علی جعفری، فرمانده این نهاد، به سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، منتشر شده است.

آقای جعفری روز پنج‌شنبه بدون ذکر نام حسن روحانی، سخنان روز چهارشنبه او را «آغاز فرسایش استقلال و عزت نظامِ» جمهوری اسلامی خوانده و غیرمستقیم رییس جمهوری ایران را به تلاش برای «تضعیف» شورای نگهبان متهم کرده بود.

حسن روحانی روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنرانی‌اش تاکید کرده بود: «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت».

XS
SM
MD
LG