لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

روحانی: ۲۰۰ میلیارد دلار طرح در بخش نفت‌وگاز آماده سرمایه‌گذاری است


حسن روحانی روز دوشنبه با پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال فرانسه دیدار کرد.
حسن روحانی روز دوشنبه با پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال فرانسه دیدار کرد.

رییس‌جمهوری ایران در دیدار با رئیس شرکت فرانسوی توتال، سیاست دولت خود را همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی اعلام کرد و گفت که ۲۰۰ میلیارد دلار طرح در بخش نفت‌وگاز آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز دوشنبه ۱۲ تیر در دیدار با پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال فرانسه، با اشاره به توافق اتمی وین گفت که وجود اراده سیاسی در طرف ایرانی و کشورهای ۱+۵، باعث شد توافق با توتال برای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به نتیجه برسد.

آقای روحانی پیشتازی شرکت توتال برای فعالیت در بخش نفت و گاز ایران پس از توافق اتمی وین را «قابل انتظار» دانست و گفت که سیاست دولتش همکاری با شرکت‌های بزرگ مانند توتال است.

وی تاکید کرد که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار طرح در بخش نفت و گاز آماده سرمایه‌گذاری است و شرکت‌های بزرگ خارجی می‌توانند برای همکاری در این طرح‌ها مشارکت کنند.

بیژن زنگنه،وزیر نفت ایران،نیز پیش از این اعلام کرده بود که ایران در بخش بالادستی صنعت نفت یعنی اکتشاف و استخراج نفت و گاز به ۱۳۰ میلیارد دلار و در بخش پائین دستی از جمله پتروشیمی، نوسازی و ساخت پالایشگاههای جدید به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

قرارداد ایران و توتال اولین قرارداد بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به «آی پی سی» است که با شرکت‌های خارجی امضا می شود.

ایران در پاییز سال ۹۴ قراردادهای جدید نفت و گاز را به شرکت‌های خارجی معرفی کرد اما مخالفت‌های اصولگرایان و رهبر جمهوری اسلامی باعث شد که اجرایی شدن «آی پی سی» تاکنون به تعویق بیفتد.

درهمین حال علیرضا زاکانی،نماینده اصولگرای مجلس نهم،روز دوشنبه شدیدا از قرارداد ایران با توتال انتقاد کرد و گفت که ایرادهای رهبر جمهوری اسلامی به مدل جدید قراردادهای نفتی رفع نشده است.

با این حال وزیر نفت اعلام کرد که یک هیئت هفت نفره شامل نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، ریاست جمهوری و سازمان حسابرسی و چهار وزیر پیشین نفت این قرارداد را تائید کرده اند.

XS
SM
MD
LG