لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

درخواست صلیب سرخ و روسیه برای توقف حملات هوایی به یمن


گزارش ها حاکی است که صلیب سرخ جهانی روز شنبه ۱۵ فروردين خواستار توقف ۲۴ ساعته حملات به یمن برای کمک به مردم این کشور شده است و همزمان نیز روسیه با ارائه پیس نویس قطعنامه ای خواهان توقف حملات هوایی عربستان و متحدان به یمن شده است.

به گزارش رویترز، صلیب سرخ جهانی ضمن در خواست آتش‌بس ۲۴ ساعته در يمن گفته است کلیه راههای زمینی، هوایی و دریایی برای دسترسی به کسانی که در جریان حملات هوایی عربستان و متحدان گرفتار شده اند، باز شود.

صلیب سرخ جهانی گفته است در جریان حملات ۱۰ روزه عربستان و متحدان عرب این کشور به مواضع شبه نظامیان شیعه طرفدار ایران و متحدان این گروه شمار زيادی زخمی شده‌اند و نیازمند کمک های فوری هستند.

درهمین حال روسیه نیز روز شنبه با ارائه پيش نويس قطعنامه‌ای به شورای امنيت سازمان ملل متحد خواستار توقف حملات هوايی عربستان سعودی به يمن به دلايل بشردوستانه شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، روسيه در اين پيش نويس قطعنامه خواستار توقف حملات شده تا غير نظاميان و همچنين ديپلمات هايی که بين دو طرف درگيری در يمن گرفتار شده اند بتوانند از اين مناطق خارج شوند.

طبق اين گزارش روسيه خواستار نشست اضطراری شورای امنيت سازمان ملل متحد شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس در اين پيش نويس روسيه خواستار ان شده است با توقف حملات هوايی عربستان و کشورهای متحد، امکان دسترسی و ارسال کمک های بشردوستانه به مناطقی که درگیری در انهاشدید است، فراهم شود.

دينا کوار، سفير اردن و رييس فعلی شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز گفته است: اعضای شورا نگران وضعيت انسانی در يمن هستند و خواستار توقف عمليات نظامی و بازگشت طرف های درگير به میز مذاکره هستند.

با اين حال رييس دوره ای شورای امنيت گفته است اعضای اين شورای نيازمند زمان لازم برای مطالعه پيس نويس روسيه هستند.

عبدربه منصور هادی، رئيس‌ جمهور يمن، پيش از اين به خاطر حملات حوثی‌ها از مقر خود در صنعا، پايتخت يمن، گريخته و به عدن آمده‌ بود، اما ادامه پيشروی حوثی‌ها به سمت جنوب باعث شد تا از آنجا نيز رانده شده و به عربستان بگريزد.

از سوی ديگر خبر می‌رسد که نيروهای القاعده با استفاده از وضعيت ناآرام يمن موفق به پيشروی در جنوب شرق اين کشور شده و روز جمعه نه تنها پايگاه اصلی ارتش در شهر مُکَلّا، مرکز استان حضرموت، را تسخير کرده‌اند، بلکه کنترل بيشتر مناطق اين شهر را نيز در دست گرفته‌اند.

مقام‌های سازمان ملل می‌گويند که طی دو هفته گذشته درگيری‌های يمن باعث کشته شدن ۵۱۹ نفر و زخمی شدن نزديک به ۱۷۰۰ نفر شده‌ است.

XS
SM
MD
LG