لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

روایت علی اکبر صالحی از مذاکرات محرمانه ايران و آمريکا در عمان


علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی و وزير امور خارجه ايران در دولت محمود احمدی نژاد، در گفت وگويی با ويژه نامه روزنامه ايران جزيياتی را ازمذاکرات محرمانه ايران و آمريکا در عمان و پيش از روی کار آمدن دولت روحانی ارائه کرده است.

در اين مصاحبه که روز سه شنبه ۱۳ مردادماه منتشر شده، علی اکبر صالحی گفته که هنگامی که پس از پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ با وی ديدار کرده و او را در جريان مذاکرات محرمانه بين ايران و امريکا در عمان قرار داده، ميزان پيشرفت مذاکرات برای آقای روحانی « باور پذير نبود.»

علی اکبر صالحی در اين مصاحبه به چگونگی مطرح شدن ابتکار مذاکره محرمانه اشاره می کند و می گويد، ابتدا مقام های عمانی پيشنهاد ميانجيگری بين ايران و آمريکا برای حل مساله هسته ای را مطرح کردند.

به گفته علی اکبر صالحی پس از چند بار رد بدل شدن پيام هايی بين ايران و مقام های عمانی، از علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران برای مذاکره رود در رو کسب اجازه شد.

وی در خصوص ديدار خود با رهبر ايران گفته است:« اينجانب در ادامه عرض کردم «اگر اجازه دهيد برای اتمام حجت در اين زمينه اقدام کنيم، به هر حال چيزی را از دست نمی دهيم يا به نتيجه می رسيم يا نمی رسيم. اين مذاکرات، محرمانه هم خواهد بود و سعی می کنيم آنها سوءاستفاده نکنند.» حضرت آقا در نهايت فرمودند که برای اتمام حجت، امر درستی است با اين کار مخالفتی ندارم، اما چند شرط دارم. اول؛ مذاکره فقط در ارتباط با مسأله هسته ای باشد يعنی در خصوص مسأله روابط دوجانبه هيچ مذاکره ای انجام نشود. دوم؛ هشيار باشيد تا مانند گفت و گو با ۱+۵ بازی «مذاکره برای مذاکره» نشود و در همان يکی دو جلسه اول بتوانيد به يک جمع بندی برسيد.»

به گفته علی اکبر صالحی مذاکرات محرمانه بين ايران و آمريکا با نظر مثبت علی خامنه ای اغاز می شود.

وزير خارجه ايران در دولت محمود احمدی نژاد می گويد: در دور دوم مذاکرات که اواخر سال ۱۳۹۱ برگزار شد «طرفين دو سه روز در عمان ماندند و نتيجه آن شد که پادشاه عمان نامه‌ای برای آقای دکتر احمدی‌نژاد نوشت مبنی بر اينکه نماينده آمريکا اعلام کرده حق غنی‌سازی ايران را به رسميت می‌شناسند. سلطان قابوس متن همين نامه را برای رئيس جمهوری آمريکا هم ارسال کرد. هنگامی که اين نامه در اختيار آقای احمدی‌نژاد قرار گرفت، برخی دوستان اظهار نظر کردند که اين اقدامات به سرانجامی نخواهد رسيد.»

وی اضافه می کند:«ما خود را آماده می‌کرديم تا برای اجرای نقشه راه و تعيين جزئيات تعهدات متقابل وارد جلسه سوم با آمريکايی‌ها شويم. اين فعل و انفعالات، مربوط به زمانی بود که کشورمان در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار گرفته بود. در همين هنگام، از دفتر رهبر معظم انقلاب به ما اطلاع دادند که حسب صلاحديد معظم له، ديگر مذاکره را متوقف کنيد؛ بگذاريد بعد از تعيين تکليف انتخابات، دولت بعدی مذاکرات را پيگيری کند.»

علی اکبر صالحی می گويد پس از انتخابات ريست جمهوری به ديدار حسن روحانی رفته است.

وی می گويد:« خدمت ايشان هم رفتم و گفتم که ما چنين مذاکراتی را با آمريکا انجام داديم و الان هم بنا به توصيه رهبر معظم انقلاب اين مذاکرات را متوقف کرديم تا حضرتعالی اين مسير را ادامه دهيد. آقای روحانی وقتی در جريان جزئيات اين مذاکرات قرار گرفتند، موضوع برايشان باور پذير نبود.»

ايران و کشورهای شش قدرت جهانی سرانجام در تيرماه سال جاری به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند.

XS
SM
MD
LG