لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

جبیر: آمریکا از پیشنهاد عربستان برای اعزام نیرو به سوریه استقبال کرد


عادل الجبیر و جان کری
عادل الجبیر و جان کری

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه هشتم فوریه گفته است، آمریکا از پیشنهاد ریاض برای اعزام نیروی زمینی به سوریه برای حمایت از حملات نیروهای ائتلاف و اقدام علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر که پس از دیدار با جان کری، همتای آمریکایی خود صبحت می‌کرد، همچنین اظهار داشت، هرگونه عملیات با هدایت آمریکا خواهد بود، ولی عربستان نقش رهبری این نیروهای را به عهده خواهد داشت.

وزیر امور خارجه عربستان که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفته است: دولت ایالات متحده از آمادگی پادشاهی جهت اعزام نیروهای ویژه برای عملیات در سوریه حمایت کرده و آن را مثبت می‌داند، اکنون ائتلاف بین المللی باید برای محقق شدن این اقدام تصمیم گیری کند.

به گفته عادل الجبیر، ایده اعزام نیروی زمینی به سوریه از سوی آمریکا مطرح شده و ۶۵ کشور عضو اتئلاف علیه گروه حکومت اسلامی می‌بایست ازآن حمایت کنند.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تایید کرده است که واشینگتن از پیشنهاد عربستان برای اعزام نیرو به سوریه حمایت کرده است.

ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ارتش دفاع عربستان سعودی پانزدهم بهمن ماه گفته بود که ریاض آماده است تا برای نبرد با گروه حکومت اسلامی، نیروی زمینی به سوریه اعزام کند منوط به اینکه رهبران ائتلاف ضد داعش در نشست آتی خود در بروکسل با عملیات زمینی در این کشور موافقت کنند.

وی گفته بود که عربستان از زمان آغاز عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۴ در آن مشارکت دارد ولی اکنون آماده اعزام نیروی زمینی به این کشور است.

پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه واکنش تهران و دمشق را درپی داشته است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران روز شنبه گفته بود: «رژیم آل‌سعود ادعا کرده نیروی مستقیم به سوریه می‌فرستد، اما فکر نمی‌کنم جرات این کار را داشته باشد و اگر این کار را کنند تیر خلاص به خود زده‌اند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران سپس افزود که « شکست آنها مسلم است» و «آنها گنده‌گویی کرده‌اند و البته اگر هم نیرو بفرستند چیز بدی نیست».

در همین زمینه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز روز دوشنبه در واکنش به احتمال اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه گفته است:«اگرچه هیچ تناسبی میان توانمندی‌های نظامی این کشور‌ها با ادعاهای مطرح شده وجود ندارد لیکن حضور احتمالی پیاده‌نظام کشورهای منطقه بدون رضایت و خواست دولت قانونی سوریه، تصمیمی مداخله گرایانه و بسیار خطرناک است که تبعات امنیتی آن برای تمام کشورهای منطقه و از جمله اروپا قابل محاسبه نخواهد بود.»

جنگ داخلی پنج ساله سوریه بیش از ۲۵۰ هزار کشته و میلیون ها آواره به جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG