لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

عربستان: همکاری نکردن کشورهای غير اوپک از دلايل کاهش بهای نفت است


علی النعيمی، وزير نفت عربستان، روز يکشنبه ۲۱ دسامبر همکاری نکردن توليد کنندگان غير عضو اوپک و بورس بازی را از عوامل سقوط قيمت نفت در بازار جهانی دانسته است.

گزارش ها حاکی است وزير نفت عربستان که در نشستی در ابوظبی صحبت می کرد، گفته است: اطمينان دارم بازار نفت وضعيت بهتری پيدا خواهد کرد و بهای نفت بهبود خواهد يافت.

علی النعيمی عوامل کاهش بهای نفت به زير ۶۰ دلار برای هر بشکه در بازار جهانی را «همکاری نکردن کشورهای اصلی توليدکننده نفت غير عضو اوپک، دادن اطلاعات غلط و بورس بازان» دانسته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، پيشتر اعلام کرده بود که قيمت نفت اوپک از ۱۰۸ دلار در خرداد امسال به زير ۵۶ دلار در روزهای اخير رسيده است.

وزير نفت عربستان که کشورش بزرگترين توليد کننده نفت اوپک است از سياست رياض در توليد نفت دفاع کرده است.

علی النعيمی گفته است: بهتر است اجازه داد که آنهايی که کارايی بهتری در توليد نفت دارند، توليد کنند.

وزير نفت عربستان تاکيد کرده است، توليد کنندگانی که با هزينه بالاتر نفت توليد می کنند قادر نخواهند بود که به افزايش توليد ادامه دهند.

سهيل المزروعی، وزير نفت امارات متحده عربی، نيز درهمین نشست، از توليد کنندگان غير عضو اوپک انتقاد کرده است و انها را به مسئوليت ناپذيری متهم کرده است.

وزير نفت امارات متحده از توليد کنندگان نفت خواسته است تا توليد خود را افزايش ندهند.

اوپک در نشست روز پنج‌شنبه، ششم آذر، خود که در وين، پايتخت اتريش، برگزار شد به‌رغم کاهش قيمت جهانی نفت و ذخيره اضافی، اعلام کرد که سقف توليد روزانه ۳۰ ميليون بشکه را ثابت نگه می‌دارد.

در مقابل وزير نفت ايران روز جمعه، هفتم آذر، گفت که اين تصميم اوپک «خواست ايران نبوده، اما در عين حال ايران با اين تصميم مسئله‌ای ندارد».

بر اساس گزارش‌ها، با افت قیمت نفت و ارائه تخفیف هر چه بیشتر قیمت نفت توسط عربستان به مشتریان نفتی خود، ایران نیز میزان تخفیف به مشتریان آسیایی را افزایش داده است.

بر اساس محاسبات خبرگزاری بلومبرگ، قیمت پیشنهادی برای نفت سبک ایران نسبت به معیار قیمت نوع نفت خام عمان-دوبی حدود ۱۳ سنت کمتر است که این تخفیف از ۱۴ سال گذشته بی‌سابقه است.

XS
SM
MD
LG