لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

ائتلاف به رهبری عربستان از آتش بس ۴۸ ساعته در یمن خبر داد


محل یکی از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در صنعا
محل یکی از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در صنعا

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان بامداد روز شنبه از آتش بس ۴۸ ساعته در یمن خبر داده است.

این ائتلاف اعلام کرده است در صورتی که شبه نظامیان حوثی به آتش بس پایبند باشند، این آتش بس تمدید خواهد شد.

به گزارش رویترز، این آتش بس از ظهر روز شنبه آغاز خواهد شد.

در بیانیه ائتلاف به رهبری عربستان آمده است که این آتش بس به در خواست عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، اعلام شده است.

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیری جنگ داخلی است. شبه نظامیان شیعه حوثی که گفته می شود از حمایت ایران برخوردارند هم اکنون به همراه طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن کنترل صنعا پایتخت را در اختیار دارند. عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن نیز اکنون در عدن است و نیروهای طرفدار او با حمایت ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان علیه شبه نظامیان حوثی در جنگ هستند.

ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان از ماه مارس سال ۲۰۱۵ به حمایت از عبدربه منصور هادی حملات خود به مواضع شبه نظامیان حوثی آغاز کرد.

سازمان ملل می گوید، در جنگ داخلی یمن بیش از هفت هزار نفر کشته و ۳۷ هزار نفر زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون هفت بار در یمن اعلام آتش بس شده است، اما این آتش بس های فقط زمان کوتاهی پایدار بوده اند و از سوی طرف های درگیر نقض شده اند.

پیشتر استیون اوبراین، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل در یازدهم آبان ماه سال جاری هشدار داده بود، در صورتی که طرف‌های درگیری در جنگ یمن به زودی بر سر راه حلی سیاسی به توافق نرسند، این کشور به طور کامل دچار فروپاشی خواهد شد و این برای منطقه پیامدهای شومی خواهد داشت.

استیون اوبراین اضافه کرده بود: ۸۰ درصد از جمعیت ۲۱ میلیونی یمن به کمک‌های انسانی نیاز دارند و دو میلیون نفر از جمله ۳۷۰ هزار کودک به شدت از سوءتغذیه رنج می برند.

سازمان ملل می گوید، وضعیت وحشیانه و فجیع انسانی در یمن که ساخته دست انسانها است اکنون به فاجعه بدل شده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر گفته بود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که طرف‌های درگیر در جنگ یمن به خاطر مردم این کشور به توافق مسالمت آمیز دست یابند تا آنچه از زیر ساخت‌های این کشور باقی مانده حفظ شود.

در همین زمینه اسماعیل شیخ احمد، فرستاد سازمان ملل در امور سوریه نیز گفته بود: پس از ۱۸ ماه جنگ وحشتناک که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته و لطمات و آسیب هایی غیرقابل بیان به مردم یمن وارد کرده است، ما می بایست بپرسیم مردم یمن تا چه وقتی باید گروگانِ گروه‌های سیاسیِ بی‌اعتنا به جان مردم باشند.

XS
SM
MD
LG