لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

پايان دومين روز رايزنی های نگارش متن توافق جامع هسته ای


گزارش ها حاکی است که دومين روز از رايزنی های هيات مذاکرات کننده هسته ايران ايران با معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در وين برای نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای پايان يافت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا، روز شنبه ۱۴ تيرماه ابتدا در نشست صبح عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران و هلگا اشميت،‌معاون کاترين اشتون،‌مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا حضور داشتند. اما درنشست بعدازظهر ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا،‌ نيز در اين مذاکرات حضور داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر نشست بعداز ظهر روز شنبه در هتل کوبورگ وين پس از دو ساعت و نيم پايان يافت.

اين در حالی است که ديپلمات ها و کارشناسان مسايل هسته ای ايران می گويند اختلاف بين ايران و شش قدرت جهانی در اين مذاکرات برای نگارش متن بر سر تعداد سانتريفيوژها و مدت توافق است.

گزارش ها حاکی است که ايران خواهان داشتن ۵۰ هزار سانتريفيوژ برای غنی سازی است. اين در حالی که کشورهای غربی بر ضرورت کاهش تعداد سانتريفيوژها تاکيد دارند.

يک ديپلمات غربی روز گذشته به رويترز گفته بود که ايران کاهش تعداد سانتريفيوژها را پذيرفته است.

در همين زمينه،‌ عباس عراقچی روز پنجشنبه در مورد گزارش های منتشر شده مبنی بر پذيرش کاهش تعداد سانتريفيوژها از سوی هيات مذاکره کننده هسته‌ای ايران، گفته است: درباره تعداد سانتريفيوژها نبايد به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ ای توجه کرد.


به گزارش رويترز ايران هم اکنون ۱۹ هزار سانتريفيوژ دارد که در حدود ۱۰ هزار از آنها فعال هستند.

محور ديگر اختلاف بين ايران و گروه ۱+۵ در خصوص مدت زمان توافق جامع هسته ای است.

عباس عراقچی همچنين پنجشنبه گفته بود: در توافق نهايی، ايران مجموعه اقداماتی را به منظور ايجاد اطمينان و اعتمادسازی نسبت به ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌ای خود انجام خواهد داد که البته اين محدوديت‌ها موقتی خواهد بود.

اوليور ماير، تحليلگر مسايل خلع سلاح در بنياد علم و سياست در برلين در این زمینه گفته است، اکنون اين توافق وجو دارد که هر محدوديتی که بر برنامه هسته‌ای ايران اعمال می‌شود، بايد بازه زمانی مشخصی داشته باشد.

وی اضافه کرده است: «حدس اينکه مذاکره کنندگان چگونه درباره فازبندی اين توافق صحبت می‌کنند کار سختی است. اما مطمئننا طراحی اين روند يکی از پيچيده ترين کارهاست. خصوصا با توجه به اينکه زمانبدی مورد نظر ايران ۵ تا ۷ سال است، و آمريکا می‌گويد ۲۰ سال زمان مورد نظر آنها برای انجام اقدامات اين توافق است.»

ايران و نمايندگان آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، فرانسه و آلمان و نماينده اتحاديه اروپا از روز چهارشنبه دور تازه مذاکرات خود را در وين آغاز کرده اند. اين مذاکرات در راستای دستيابی به «توافق جامع هسته‌ای» انجام می شود و ايران اميدوار است چنين توافقی به تحريم‌های بين المللی و يکجانبه عليه این کشور پايان دهد.

در دور جدید مذاکرات، ايران و ۱+۵ در تلاش هستند تا پيش از پايان يافتن مهلت شش‌ ماهه توافق هسته‌ای يعنی بيستم ژوئيه (۳۰ تيرماه)، به توافقی جامع و نهايی دست يابند.

مذاکرات موسوم به وين ۶ از روز چهارشنبه هفته گذشته با ديدار محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، با کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا، آغاز شد.

XS
SM
MD
LG