لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

انتقاد رهبر جمهوری‌خواهان سنا از اظهارات اوباما درباره توافق با ایران


سناتور ميچ مک کانل، رهبر اکثريت جمهوريخواه در سنای آمريکا
سناتور ميچ مک کانل، رهبر اکثريت جمهوريخواه در سنای آمريکا

سناتور ميچ مک کانل، رهبر اکثريت جمهوريخواه در سنای آمريکا، از اظهارات باراک اوباما درباره توافق هسته‌ای با ايران انتقاد کرد. وی از رییس جمهوری آمریکا خواسته است که رويکردش را در قبال مخالفان اين توافق تغيير دهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سناتور مک کانل گفت، رييس جمهوری در سخنرانی روز چهارشنبه «اشتباه بزرگی» مرتکب شد، «اين نيست که (انتخاب) بين جنگ يا توافق باشد. بلکه (مسئله انتخاب بين) اين توافق يا توافق بهتر است».

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا روز چهارشنبه در سخنرانی خود در دانشگاه آمريکن واشينگتن هشدار داد که اگر کنگره توافق با ايران را رد کند، اعتبار آمريکا به عنوان رهبر ديپلماسی در جهان از بين خواهد رفت.

رييس‌جمهوری آمريکا گفته بود که با رد توافق هسته‌ای در کنگره، تنها گزينه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است، و اضافه کرد: «با کلمات بازی نکنيم، تنها گزينه‌هايی که در نهايت با آن روبه‌رو هستيم، انتخاب بين ديپلماسی يا نوعی از جنگ است».

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ميچ مک کانل گفته است: باراک اوباما تا الان «با مسئله (توافق هسته‌ای ايران) مثل يک کارزار سياسی رفتار کرده است».

وی اضافه کرده است: «مخالفان (اين توافق) را شيطان جلوه دادن» و عصبانی کردن «دمکرات‌ها»، از منظر من چنين رويکردی، مسئله متفاوتی است.

رهبر اکثريت جمهوريخواه سنا تصريح کرد که رييس‌جمهوری آمريکا باید موضوع توافق هسته‌ای با ايران را به مثابه بحث‌های جدی در خصوص امنيت ملی اين کشور دنبال می‌کرد، نه همانند کمپين و کارزار سياسی.

نمايندگان کنگره باید تا ۱۷ سپتامبر امسال به توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی رای مثبت یا منفی دهند یا تصمیم بگیرند رای ندهند.

جمهوری‌خواهان که اکثريت مجلس نمايندگان و سنای آمريکا را در اختيار دارند با اين توافق مخالف هستند.

به گزارش آسوشيتدپرس، تقريبا مسجل است که کنگره توافق با ايران را رد خواهد کرد و باراک اوباما نيز رای نمايندگان کنگره را وتو خواهد کرد.

اين گزارش اضافه می‌کند، اکنون مسئله اين است که آيا باراک اوباما به اندازه کافی از حمايت نمايندگان دمکرات در سنا برخوردار خواهد بود که مانع رد نهايی توافق هسته‌ای در کنگره شود.

در همين حال، طی هفته‌های اخير جمهوریخواهان از هر فرصتی برای انتقاد از توافق هسته‌ای با ايران استفاده کرده‌اند.

سناتور تد کروز، يکي از نامزدهای حزب جمهوريخواه برای انتخابات رياست جمهوری گفته است: اين توافق، دولت اوباما را به مهمترين حامی مالی تروريست‌های افراطی اسلامگرا تبدیل می‌کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، مايک هاکبی، يکی ديگر از نامزدهای حزب جمهوريخواه برای انتخابات رياست جمهوری نيز گفته است، باراک اوباما با این توافق يهوديان را به صف کرده و به «سمت در کوره می‌فرستد».

اشاره مايک هاکبی به مسئله هالوکاست و کشتار يهوديان در جريان جنگ جهانی دوم است.

XS
SM
MD
LG