لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

سرینا ویلیامز، زن بی رقیب تنیس جهان


سرینا ویلیامز از آمریکا با برتری مقابل ماریا شاراپووا از روسیه موفق شد عنوان قهرمانی نخستین گرنداسلم سال را کسب کند.

سرينا ويليامز آمريکايی با برتری مقابل ماريا شاراپووا از روسيه موفق شد عنوان قهرمانی نخستين گرنداسلم سال را کسب کند. رويارويی اين دو نفر طی دهسال گذشته، از جذاب‌ترين و پرحاشيه‌ترين بازی‌ها در تنيس بوده.

سرينا در ۳۳ سالگی همچنان نفر اول رتبه‌بندی برترين بازيکنان تنيس زنان است. او از چهار گرنداسلم سال ۲۰۱۴ فقط يواس اوپن را به خود اختصاص داد که البته برای سومين سال متوالی بود. اما امسال از همين اولين گرنداسلم، آغازی شکوهمند را به نمايش گذاشت.

وقتی در يواس اوپن ۲۰۱۳ قهرمان شد، فقط يک جام ديگر تا رکورد ۱۸ گرنداسلم انفرادی مارتينا ناوراتيلووا از چکسلواکی سابق و کريس اورت آمريکايی فاصله داشت. دقيقاً يکسال بعد و با پيروزی مقابل ووزنياکی از دانمارک توانست به آنها برسد.

او ۱۳ بار هم به اتفاق خواهرش ونوس در مسابقات دو نفره گرانداسلم قهرمان شده اما اين رکورد تا سال ۲۰۱۳ تداوم يافته و پس از آن، خواهران ويليامز نتوانستند به قهرمانی‌های خود بيافزايند.

سرينا دو بار نيز جام دو نفره مختلط را به دست آورده. هر دو بار در سال ۱۹۹۸ که هفده ساله بود و هر دو بار به اتفاق مکس ميرنی از بلاروس.

اين يعنی در مجموع ۳۴ قهرمانی گرنداسلم! رکوردی که هنوز فاصله چشمگيری با ۶۲ قهرمانی مارگارت کورت استراليايی و ۵۹ قهرمانی مارتينا ناوراتيلووا دارد اما سرينا طبيعتاً پس از بازنشستگی از مسابقات انفرادی، سال‌ها می‌تواند در مسابقات دو نفره يا مختلط بر رکوردش اضافه کند. چنانچه ناوراتيلووا هم در ۵۰ سالگی توانست در يواس اوپن به قهرمانی برسد.

ويليامز چهار طلای المپيک هم گرفته. او تنها بازيکن تنيس دنيا بين زنان و مردان است که هم در انفرادی و هم دو نفره صاحب گرانداسلم شده و هم اينکه مدال طلای المپيک را به گردن آويخته.

در رده‌بندی تعداد قهرمانی انفرادی گرنداسلم بين زنان، مارگارت کورت استراليايی با ۲۴ عنوان بر صدر نشسته اما تعدادی از قهرمانی‌های او در تنيس آزاد استراليا محاسبه نشده‌اند. زيرا اين بازی ها تا سال ۱۹۶۹ به نام جام قهرمانی استراليا شناخته می‌شد. کورت هم اين عناوين را در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ميلادی کسب کرده.

۱۱۰ سال از عمر اين تورنمنت می‌گذرد اما اهميت و جايگاه کنونی‌اش را مرهون سه دهه اخير است. قبلاً مسافت طولانی باعث می‌شد بازيکنان اروپايی و امريکايی نتوانند به استراليا بيايند. در دهه ۲۰ ميلادی، سفر دريايی از اروپا به استراليا ۴۵ روز طول می‌کشيد.

در رده بندی غير رسمی اشتفی گراف آلمانی با ۲۲ قهرمانی دوم است. عنوان سوم مشترک را هم سرينا ويليامز و هلن ويلز مودی از آمريکا با ۱۹ جام در اختيار دارند. خانم ويلز در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ ميلادی بازی می‌کرد.

طبق رده‌بندی رسمی wtatennis اشتفی گراف با ۲۲ قهرمانی در جايگاه اول و سرينا ويليامزبا ۱۹ جام در رده دوم است.

از حيث جوايز نقدی مسابقات، ويليامز پردرآمدترين زن تنيس‌باز در تاريخ اين رشته ورزشی است و در تورنمنت‌های مختلف بيش از ۶۳ ميليون دلار جايزه گرفته. جالب اينکه ميزان جوايز نقدی نفر دوم اين جدول که ماريا شاراپوواست، نيمی از مبالغ دريافتی ويليامز هم نمی‌شود!

امسال در تنيس آزاد ملبورن، ويليامز در دور اول مقابل آليسون فان اويت‌فانک رقيب ۲۰ ساله بلژيکی ۲-۰ به برتری رسيد. همين نتيجه را در برابر ورا زوناره‌وا از روسيه تکرار کرد. الينا اسويتولينا از اوکراين توانست ست اول را از سرينا بگيرد اما ۲ ست بعدی را باخت تا او را روانه دور چهارم کند.

گاربينه موگوروزا از اسپانيا نيز ست اول را از ويليامز برد اما ۲-۱ باخت. اين آخرين ست باخته ويليامز در اين تورنمنت بود. تنيس‌باز قدرتمند آمريکايی در مرحله يک چهارم نهايی ۲-۰ مقابل دومنيکا سيبولکووا از اسلواکی برنده شد.

سرينا سپس هموطن ۱۹ ساله‌اش مديسون کيز را شکست که در بازی قبلی، خواهرش ونوس را برده بود! به اين ترتيب به فينال رسيد و ضمن غلبه بر شاراپووا، ستاره روس را در کسب ششمين عنوان گرنداسلم ناکام گذاشت.

XS
SM
MD
LG