لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

۲۱ مین گرنداسلم برای بانوی شماره یک تنیس جهان


سرينا ويليامز
سرينا ويليامز

سرينا ويليامز تنيس‌باز ۳۳ ساله آمريکايی موفق شد عنوان قهرمانی مسابقات انفرادی تنيس زنان در ويمبلدون را نصيب خود کند. او در فينال با نتيجه ۲-۰ بر گاربينه موگوروزا از اسپانيا غلبه کرد.

ويليامز حالا هر سه گرنداسلم سال ۲۰۱۵ را با قهرمانی به سر رسانده و اگر در يواس اوپن هم قهرمان شود، با رکورد اشتفی گراف آلمانی در سال ۱۹۸۸ برابری خواهد کرد. گراف آن سال ۱۹ ساله بود.

ويليامز اولين قهرمانی‌اش در ويمبلدون را سال ۲۰۰۲ رقم زد و حالا سيزده سال بعد، برای ششمين بار در معتبرترين تورنمنت تنيس جهان به قهرمانی می‌رسد. او همان سال در صدر رده‌بندی جهانی قرار گرفت و امروز نيز جايگاه خود را حفظ کرده.

رتبه شماره يک در تعدادی قهرمانی گرنداسلم، به مارگارت کورت استراليايی تعلق دارد که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ميلادی موفق شد ۲۴ بار به قهرمانی برسد. اشتفی گراف ۲۲ بار اول شده و سرينا فقط يک عنوان ديگر با او فاصله دارد.

عنوان سومی ويليامز در اين جدول، ساليان متمادی دست نخورده خواهد ماند زيرا از جمع بازيکنانی که هنوز بازنشسته نشده‌اند، پس از سرينا نام خواهر او ونوس با هفت قهرمانی ديده می‌شود.

او ۱۳ قهرمانی گرنداسلم در دو نفره زنان و دو قهرمانی هم در گرنداسلم مختلط دارد. يعنی ۳۶ قهرمانی! رکورد تعداد قهرمانی در انفرادی، دو نفره و مختلط، با ۶۴ عنوان در اختيار مارگارت کورت است.

مارتينا ناوراتيلووا از چکسلواکی با ۵۹ قهرمانی دوم است و بيلی جين کينگ آمريکايی سوم. سرينا در اين جدول فعلاً چهارم است اما طبعاً در صورت بازنشستگی از مسابقات انفرادی، امکان افزايش عناوين قهرمانی‌اش را در مسابقات دو نفره و مختلط خواهد داشت.

او و خواهرش با ۴ مدال طلای المپيک در انفرادی و دو نفره، به اتفاق همديگر بهترين بازيکنان تاريخ تنيس در المپيک‌ها محسوب می‌شوند.

۲۴۷ هفته صدرنشينی در رده‌بندی بهترين بازيکنان زن جهان که کماکان نيز ادامه خواهد يافت، سرينا را در رتبه چهارم برترين‌ها قرار داده.

او برای قهرمانی در ويمبلدون ۲۰۱۵ ابتدا مارگاريتا گاسپاريان از روسيه را ۲-۰ مغلوب کرد. سپس با همين نتيجه و به طرز جالبی با ريز نتايج مشابه در گيم اول و دوم، از سد تيمه‌آ بابوش مجارستانی گذشت.

هدر واتسون نفر ۱۰۹ جهان از انگلستان چيزی نمانده بود ويليامز را از جدول خارج کند اما او نيز ۲-۱ مغلوب شد. سرينا و خواهرش در دور چهارم به هم خوردند که ونوس در دو گيم متوالی باخت.

ويکتوريا آزارنکا شماره يک سابق جهان از بلاروس، ست اول را از سرينا برد اما او نيز نصيبی جز شکست ۲-۱ نبرد. ويليامز در نيمه نهايی، گل رقابتها را با ماريا شاراپووا برگزار کرد که بدون واگذاری ست، گام به فينال گذاشت.

گاربينه موگوروزا نفر بيستم جهان از اسپانيا، بازی نزديکی را با ويليامز برگزار کرد. در ست اول پيش افتاد اما ۶-۴ باخت. در ست دوم هم بازی ۵-۱ را با سختکوشی به ۵-۴ رساند اما مقابل تجربه و نيروی مضاعف رقيب سرشناس خود زانو زد.

رقابتهای دو نفره مردان را ژان ژولين روگر از هلند و هوريا تکائو از رومانی فتح کردند. فينال انفرادی مردان را هم راجر فدرر و نوواک جوکوويچ برگزار خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG