لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

رهبران اتحادیه اروپا تمدید تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب کردند


خبرگزاری تاس از قول یک منبع دیپلماتیک در اتحادیه اروپا می گوید رهبران کشورهای عضو این اتحادیه در جلسه اخیر خود تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تصویب کردند.

این منبع افزود در پایان اجلاس همه رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این مورد به توافق رسیدند. قرار است این تصمیم در روزهای آینده در جلسه نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه حالت رسمی پیدا کند.

طبق مصوبه قبلی اتحادیه اروپا دوره تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ به پایان خواهد رسید. با توافق جدید این تحریم‌ها به مدت ۶ ماه دیگر یعنی تا پایان ژوئیه ۲۰۱۷ تمدید خواهند شد.

انتظار می رفت که رهبران اتحادیه اروپا تمدید تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب کنند. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه معتقدند که این تحریم‌ها چندان تاثیر گذار نیستند. ولی در شرایطی که به دلیل حمایت روسیه از رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوریه بسیاری در اروپا و آمریکا خواهان برخورد شدیدتری با دولت روسیه هستند از نگاه رهبران اتحادیه اروپا عدم تمدید این تحریم‌ها ممکن بود ضعف تلقی شود.

رییس جمهور لیتوانی هنگام ورود به شهر بروکسل برای شرکت در آخرین اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی گفت:«در مورد همه نکات مربوط به تحریم‌های روسیه توافق لازم صورت گرفته است. همه کشورهای عضو می دانند که تمدید تحریم‌ها اجتناب ناپذیر است و روند تنظیم این مصوبه از قبل آغاز شده است.»

ولادیمیر چیژوف سفیر روسیه در اتحادیه اروپا قبل از انتشار این خبر به خبرگزاری تاس گفت اتحادیه اروپا صرفا به خاطر حفظ وحدت خود که به هدف اصلی بدل شده این تحریم‌ها را تمدید می کند.

او افزود:«برخی از کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا طرفدار لغو و یا کاهش این تحریم‌ها هستند ولی برخی از کشورهای کوچکتر و پر سروصدا خواهان افزودن بر تحریم‌ها و تمدید آن هستند. در یک چنین شرایطی یک نفر که همه او را می شناسیم (دونالد تسک، رییس شورای اتحادیه اروپا) به عنوان میانجی وارد می شود و می گوید "اتحاد ما در خطر است و همین موضع فعلی را حفظ می کنیم. کسی می خواهد به آن رای منفی بدهد؟ یک تصمیم همه جانبه اتخاذ شد!»

سفیر روسیه در ادامه افزود:«این داستان ساده هر شش ماه یکبار تکرار شده است. پس از آن شورای اتحادیه اروپا رسما در این مورد تصمیم می گیرد و متن مصوبه توسط نمایندگان دائمی کشورهای عضو تنظیم می شود. گاهی اوقات حتی در این مورد جلسه‌ای هم تشکیل نمی دهند.»

XS
SM
MD
LG