لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

ترامپ خواستار لغو سفارش ساخت هواپیماهای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا شد


دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا

دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا روز سه شنبه گفته است که هزینه سفارش ساخت هواپیماهای جدید مخصوص ریاست جمهوری (ایر فورس وان) به شرکت بوئینگ زیاد است و خواستار لغو این سفارش شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی غیرمعمول خود وعده داده از تجارب تجاری خود برای صرفه جویی و هزینه کردن بهتر مالیات‌های عمومی استفاده کند. او از هزینه‌های بالای استفاده از هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری توسط باراک اوباما نيز انتقاد کرده بود.

هنوز مشخص نیست دلیل انتقاد روز سه شنبه آقای ترامپ از هزینه‌های مربوط به این هواپیماها دقیقا چه بوده ولی یک سخنگوی او گفت آقای ترامپ به این وسیله می خواهد به مردم نشان دهد که در هزینه‌های دولتی صرفه جویی خواهد کرد.

آقای ترامپ روز سه شنبه در یک پیام توئیتر گفت:«شرکت بوئینگ در حال ساخت هواپیماهای جدید برای رییس جمهور آینده است ولی هزینه آن بسیار زیاد است. بیشتر از ۴ میلیارد دلار است. این سفارش را لغو کنید.»

او سپس در گفتگو با خبرنگاران توضیح بیشتری داد و گفت:«هزینه ساخت این هواپیما بسیار زیاد و کاملا غیرمنطقی است. به نظرم شرکت بوئینگ پول زیادی می خواهد. ما می خواهیم شرکت بوئینگ درآمد خوبی داشته باشد ولی نه تا این حد.»

رویترز می نویسد، مشخص نیست دونالد ترامپ برای ارزیابی از هزینه‌های ساخت این هواپیما به چه منبعی استناد می کند. براساس اسناد بودجه دولت آمریکا هزینه ساخت این دو فروند هواپیمای جدید که در بودجه سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ منظور شده است حدود ۲.۸۷ میلیارد دلار است.

طبق گزارش اداره حسابرسی دولتی، نهاد ناظر بر بودجه و هزینه‌های حکومتی که در مارس ۲۰۱۶ منتشر شد کل هزینه دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که برای استفاده رییس جمهور باید تغییرات زیادی در آنها صورت بگیرد حدود ۳.۲ میلیارد دلار خواهد بود.

هنوز مبلغ مربوط به تولید این دو فروند هواپیما به بوئینگ پرداخت نشده و این شرکت در مرحله طراحی این دو هواپیماست. شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای گفت:«در حال حاضر برای مرحله طراحی مشخصات نظامی این هواپیماهای ویژه ریاست جمهوری ما یک قرار داد ۱۷۰ میلیون دلاری داریم.»

پس از انتشار پیام دونالد ترامپ روی شبکه توئیتر قیمت سهام شرکت بوئینگ حدود ۰.۵ درصد کاهش یافت. بهای سهام چند شرکت تولیدات نظامی دیگر نیز کاهش یافت.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند دونالد ترامپ که در جریان کارزار انتخاباتی با هواپیمای خصوصی بوئینگ ۷۵۷ خود سفر می کرد وعده داده است بسیاری از روشهای حکومتگری در آمریکا را تغییر دهد.

نیروی هوایی آمریکا که مسئولیت هواپیماهای ریاست جمهوری را برعهده دارد، اولین بار در ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که از مدل۸-۷۴۷ بوئینگ برای جایگزینی هواپیماهای فعلی ریاست جمهوری استفاده خواهد شد.

نیروی هوایی آمریکا برای این منظور همیشه دو هواپیما در اختیار دارد تا هنگام تعمیر و یا بروز هر گونه اشکال فنی بتواند از هواپیمای دوم استفاده کند. قرار است دو فروند هواپیمای جدید ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ مورد بهره برداری قرار بگیرند.

مدیریت شرکت بوئینگ از اظهار نظر دونالد ترامپ بشدت تعجب کرده است.

کارشناسان امور دفاعی می گویند این شرکت صرفا در حال اجرا کردن سفارشی است که نیروی هوایی آمریکا در مشورت نزدیک با کاخ سفید به آن تحویل داده است.

این کارشناسان تاکید می کنند دلیل هزینه بالای تولید این هواپیماها تجهیزات ویژه‌ای است که در آنها نصب می شود.

طبق اطلاعات مندرج در وبسایت شرکت بوئینگ روسای جمهور آمریکا از سال ۱۹۴۳ از هواپیماهای محصول این شرکت استفاده کرده اند.

مدل ۸- ۷۴۷ با حدود ۷۳ متر طول و پنهای بالهای ۶۸ متری می تواند بدون توقف از واشنگتن تا هنگ کنگ پرواز کند که حدود ۱۶۰۰ کیلومتر طولانی تر از ظرفیت پرواز هواپیماهای فعلی ریاست جمهوری آمریکاست.

XS
SM
MD
LG