لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

ترامپ:به طور کامل کسب و کارم را کنار خواهم گذاشت


دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا روز چهارشنبه تاکید کرده است، برای پرهیز از هرگونه تضاد منافع در دوران ریاست جمهوری تمام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را کنار خواهد گذاشت.

این در حالی است که او برای دو مقام اقتصادی مهم در کابینه‌اش چهره‌های شاخصی از وال استریت، مراکز مالی آمریکا، را دعوت کرده که طرح اصلی آنها کاهش ماليات برای شرکت‌ها و اتخاذ موضع قاطع تری در مناسبات تجاری با چین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ در پیام هایی که اوایل روز چهارشنبه در شبکه توئیتر منتشر کرد گفت روز ۱۵ دسامبر در یک کنفرانس خبری همراه با فرزندانش جزییات «ترک کامل» فعالیت‌های اقتصادی شخصی خود را توضیح خواهد داد.

همزمان استیون منوچین، مدیر با سابقه صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی و از سرمایه گذاران هالیوود و ویلبر راس، میلیاردی که مدیر یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی است، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان بی‌سی نامزدی خود برای مقام وزیر خزانه داری و وزیر تجارت را تایید کردند. تیم انتقالی دونالد ترامپ خبر نامزدی آنها برای این دو مقام را صبح چهارشنبه اعلام کرد.

منابع تیم انتقالی دونالد ترامپ گفتند، رییس جمهوری منتخب، تاد ریکتس صاحب یک شرکت اقتصادی دیگر را بعنوان معاون وزیر تجارت انتخاب کرده است.

استیون منوچین و ویلبر راس طراحان برنامه‌های اقتصادی دونالد ترامپ هستند که یکی از بخشهای مهم آن تغییر قوانین مالیات و کاهش مالیات شرکت‌ها به ۱۵ درصد است.

استیون منوچین در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی‌سی گفت:«ما معتقدیم با کاهش مالیات شرکت‌ها می توان رشد اقتصادی و درآمد شخصی مردم را افزایش داد.» استیون منوچین و ویلبر راس گفتند کاهش نرخ مالیات با کاستن از موارد معافیت از مالیات بردرآمد جبران خواهد شد.

آنها افزودند اصلاح سیاست تجارت خارجی یکی از اولویت‌های مهم خواهد بود. هر دو از معاهدات تجاری منطقه‌ای بشدت انتقاد کرده و تاکید کردند که توافق‌های تجاری منفرد و دوجانبه با کشورهای طرف معامله با آمریکا را ترجیح می دهند.

استیو منوچین افزوده است: وزارت خزانه داری و وزارت تجارت خارجی آمریکا برای تنظیم و اجرای قراردادهای تجاری مطلوب تر قابلیت‌های فراوانی دارند. او در مورد سیاست ارزی چین گفت:«اگر لازم باشد وزارت خزانه داری آنرا دستکاری در نرخ ارز معرفی خواهد کرد.»

همزمان تلاش دونالد ترمپ و تیم انتقالی او برای انتخاب نامزد وزارت خارجه ادامه دارد.

او هفته پیش در نیویورک با میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ و یکی از منتقدان سرسختش دیدار کرد. به همین خاطر طرفداران آقای ترامپ به میت رامنی اعتماد ندارند ولی او پس از دیدار هفته گذشته با لحنی نه چندان مشتاقانه حمایت خود از دونالد ترامپ را اعلام کرد.

دونالد ترامپ قرار است روز چهارشنبه با ژنرال بازنشسته جان کلی یکی دیگر از نامزدان احتمالی مقام وزارت خارجه دیدار کند. در هفته‌های اخیر علاوه بر این افراد نام رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، سناتور باب کورکر و دیوید پاترئوس ژنرال بازنشسته و مدیر سابق سیا نیز مطرح شده است.

برخی از منتقدان آقای ترامپ به دشواری‌های مربوط به تفکیک فعالیت‌های اقتصادی و شخصی او و وظایفش در مقام ریاست جمهوری اشاره می کنند.

آقای ترامپ در پیامهایی که روز چهارشنبه در شبکه توئیتر منتشر کرد گفته است، در کنفرانس خبری روز ۱۵ دسامبر توضیح خواهد داد که تمام فعالیت‌های اقتصادی شخصی خود را متوقف خواهد کرد. او افزود:«به نظرم از نظر ظاهری و وجهه نیز بسیار مهم است که هیچ تضاد منافعی بین وظایف ریاست جمهوری و فعالیت‌های اقتصادی متعدد من بوجود نیاید.»

دفتر دونالد ترامپ سه روز پس از پیروزی او در انتخابات اعلام کرد که در حال بررسی طرح هایی برای انتقال تمام مسئولیت‌های او در شرکت‌ای اقتصادی به فرزندانش است.

با این وجود انتقاد‌ها افزایش یافته است. تحلیلی که روز شنبه در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد نوشت شرکت‌های اقتصادی دونالد ترامپ حداقل در ۲۰ کشور جهان فعالند. روزنامه وال استریت جورنال نیز در سرمقاله روز ۱۷ نوامبر نوشت دونالد ترامپ برای پرهیز از هرگونه تضاد منافع حتی اگر صرفا ظاهری باشد، باید تمامی سهام و شرکت‌های خود را بفروشد.

XS
SM
MD
LG