لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

«افزایش سرمایه‌گذاری خارجی» در ایران پس از لغو تحریم‌ها


نمایی از برج میلاد در تهران
نمایی از برج میلاد در تهران

روزنامه فاینشنال تایمز روز دوشنبه نوشته است، لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران درهای این کشور را به روی موج جدیدی از سرمایه گذاری خارجی گشوده است.

روزنامه فاینشنال تایمز براساس اطلاعات مرکز پژوهشی خود در مورد بازار سرمایه گذاری خارجی می‌نویسد قبل از لغو تحریم‌ها در میان ۱۴ کشور خاورمیانه از نظر میزان جلب سرمایه گذاری خارجی ایران در رتبه دوازدهم قرار داشت و در فاصله ژانویه ۲۰۰۳ تا دسامبر ۲۰۱۵ سهم آن کشور از سرمایه گذاری های خارجی فقط ۱.۶۲ درصد بود.

از زمان لغو تحریم‌ها در ژانویه امسال مقام ایران به رتبه سوم ارتقاء پیدا کرده و با جلب ۱۱.۱۱ درصد از سرمایه گذاری خارجی در منطقه خاورمیانه پس از امارات متحده عربی و عربستان قرار گرفته است.

طبق این گزارش، در نتیجه لغو تحریم‌ها میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های ایران که در خارج مسدود شده بود آزاد شده و آن کشور می‌تواند صدورنفت خود به بازارهای بین المللی را از سر بگیرد. محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار به ایران ضرر رساند. با وجودی‌که ایران صاحب دومین منابع گاز طبیعی و چهارمین منابع بزرگ نفت جهان است طی سال‌های اخیر از کشورهای در حال رشد منطقه عقب افتاده بود.

از سال ۲۰۱۳ که این کشور فقط سه مورد سرمایه گذاری را جذب کرد سرمایه گذاری خارجی در ایران به مرور در حال افزایش بوده است. در سال ۲۰۱۴ تعداد سرمایه گذاری‌های خارجی به ۸ و در سال ۲۰۱۵ به ۹ مورد افزایش یافت.

اما در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ پیامدهای لغو تحریم‌های خارجی به وضوح نمایان شد. طی این سه ماه ایران ۲۲ مورد سرمایه گذاری خارجی را جذب کرد که بالا‌ترین رقم جذب سرمایه گذاری خارجی از سال ۲۰۰۳ تاکنون است.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ اشتغال و سرمایه گذاری نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۳ با ۷۹ میلیون دلار سرمایه گذاری حدود ۳۵۰ فرصت شغلی ایجاد شد و در سال ۲۰۱۴ به ۱.۶۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد حدود ۲۷۰۰ فرصت شغلی افزایش یافت.

ایران ۳۶ درصد از سرمایه گذاریهای خارجی را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ جذب کرده است که حجم آن معادل ۴۰ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی در آن کشور از سال ۲۰۱۳ تاکنون است.

از زمان لغو تحریم‌ها بزرگ‌ترین سرمایه گذاریهای خارجی در ایران توسط بخش مالی صورت گرفته که شامل چهار طرح سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های متفاوت و حجم آن حدود ۶۰ میلیون دلار است.

علاوه بر این، ایران از صنایع اتومبیل سازی، بخش خدمات، تولید کنندگان کالاهای مصرفی الکترونیک، صنعت پارچه و لباس نیز سرمایه گذاری هایی جذب کرده است.

کشورهای اصلی که در این مدت در ایران سرمایه گذاری کرده‌اند کره جنوبی و آلمان هستند که روی هم رفته به ۲.۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری متعهد شده‌اند.

دو شرکت فولاد سازی کره جنوبی به نام‌های پوهانگ آیرون و استیل پوسکو بزرگ‌ترین سرمایه گذاران خارجی طی ماه های اخیر بوده‌اند. آن‌ها قرار است در طرح مربوط به تاسیس یک کارخانه فولاد در منطقه صنعتی آزاد چابهار تا مارس ۲۰۱۷ حدود ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.

واحد انرژی شرکت پوسکو نیز اعلام کرده برای احداث یک مرکز تولید برق ۵۰۰ مگاواتی با استفاده از گازی که در روند تولید فولاد تولید می‌شود با ایران یادداشت تفاهم امضا کرده است.

روند رو به افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران نشان می‌دهد که رونق اقتصادی آن کشور ادامه خواهد یافت. ۱۹ سرمایه گذار خارجی به فعالیت در ایران اظهار علاقه کرده‌اند که به نسبت سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG