لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

سازمان ملل متحد: نبرد در شهر منبج ۲۰۰ هزار سوری را آواره می کند


آوارگان سوری
آوارگان سوری

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد عملیات تهاجمی مورد حمایت آمریکا علیه مواضع گروه «خلافت اسلامی» در منبح تاکنون ۲۰ هزار نفر را آواره کرده و در صورت تداوم آن حدود ۲۱۶ هزار نفر دیگر در منطقه آواره خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه سخنگوی گروه نيروهای دمکراتيک سوریه گفت در این عملیات تهاجمی گسترده شهر منبج در نزدیکی مرز ترکیه از سه جهت تحت محاصره قرار گرفته است.

دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد هشدار داد مردم برای خروج از مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوند و در حال حاضر به سرپناه، آب آشامیدنی، غذا و خدمات پزشکی نیاز دارند.

غیرنظامیان ساکن این منطقه عمدتا به سمت شهرهای شمالی تر و گذرگاه جارابلوس در مرز با ترکیه و یا به سمت غرب و مناطق تحت کنترل سایر گروههای شورشی می روند و تعداد اندکی از آنها نيز به سمت جنوب و روستاهای حاشیه رودخانه فرات رفته اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می گوید مردمی که اخیرا در منطقه جنگی اطراف منبج آواره شده اند ممکن است به سمت الباب و اعزاز دو شهر واقع در غرب منبج و یا به سمت جنوب و دشت مسکنه در حوالی دریاچه اسد بروند.

عملیات تهاجمی علیه مواضع گروه «خلافت اسلامی» در اطراف الطبقه نیز ممکن است جمعیت بیشتری را آواره کند. الطبقه که در نزدیکی رود فرات در آنسوی سد اسد قرار دارد، هدف عملیات تهاجمی اخیر ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه است.

در گزارش سازمان ملل در مورد احتمال آواره شدن مردم تحت تاثیر این عملیات ارقام دقیقی منتشر نشده است.

به نظر می رسد که هر دو عملیات نظامی مورد حمایت آمریکا و روسیه با هدف پیشروی به سوی رقه مرکز خلافت خودخوانده گروه «خلافت اسلامی» در سوریه طراحی شده اند. هر دو عملیات هفته گذشته و به فاصله کوتاهی پس از شروع تهاجم ارتش عراق به سمت شهر فلوجه که در کنترل «خلافت اسلامی» است شروع شد.

یک سخنگوی گروههای شورشی مورد حمایت آمریکا روز دوشنبه گفت همزمان با پیشروی نیروهای دمکراتیک سوریه در روزهای اخیر پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» و خانواده‌هایشان از شهر منبج می گریزند. به گفته این سخنگو در یکی از تازه‌ترین حملات تهاجمی که در جریان آن بیش از ۱۵۰ پیکارجوی «خلافت اسلامی» کشته شدند نیروهای این گروه به شش کیلومتری شهر منبج رسیده اند.

XS
SM
MD
LG