لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۶

سال ۲۰۱۶ «گرمترین سال کره زمین بوده است»


آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد روز دوشنبه و در جریان مذاکرات بين المللی مربوط به گرمایش زمین که بشدت تحت تاثیر پیروزی دونالد ترامپ قرار گرفته، اعلام کرد سال ۲۰۱۶ حتی از سال ۲۰۱۵ نیز که به خاطر افزایش دمای زمین موجب جاری شدن سیلاب‌های شدید و بالا آمدن سطح آب دریاها شد گرم تر خواهد بود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا مسئله گرمایش جو زمین را «فریب» توصیف کرده و یکی از مقامات نزدیک به او گفته است آقای ترامپ تلاش خواهد کرد آمریکا را از معاهده بین المللی سال ۲۰۱۵ که با هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و اتکا بیشتر به انرژی‌های قابل بازیافت در پاریس امضا شد خارج کند.

آژانس بین المللی هواشناسی اعلام کرد سال ۲۰۱۶ از آغاز ثبت درجه حرارت زمین در اواخر قرن نوزدهم تاکنون گرمترین سال خواهد بود. دمای متوسط سطح کره زمین به نسبت دوران ماقبل صنعتی جهان حدود ۲/۱ درجه افزایش را نشان می دهد. ۱۶ مورد از هفده گرمترین سال در تاریخ جهان مربوط به قرن بیست و یکم هستند.

پتری تالاس، دبیرکل این نهاد در بیانه‌ای که در مراکش محل گفتگوهای نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور جهان در زمینه راههای مقابله با گرمایش زمین منتشر شده گفت:«امسال نیز رکورد دیگری در گرمایش زمین است.»

دلایل اصلی افزایش دمای کره زمین در سال جاری پدیده جوی ال نینیو است که اوایل امسال روی آب وهوای منطقه اقیانوس آرام تاثیر زیادی به جا گذاشت و تداوم تولید گازهای گلخانه‌ای در نتیجه فعالیت‌های بشر که اساسا مربوط به استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

دبیرکل آژانس بین المللی هواشناسی اضافه کرد:«گرمای افزوده که محصول پدیده جوی ال نینیو بود اکنون از بین رفته است. اما حرارت ناشی از گرمایش زمین ادامه خواهد یافت و به احتمال زیاد سال ۲۰۱۶ گرمترین سالی خواهد بود که تاکنون ثبت شده است.»

خبرگزاری رویترز می افزاید هدف اصلی معاهده سال ۲۰۱۵ در پاریس که تقریبا ۲۰۰ کشور جهان از جمله آمریکا از آن حمایت کرده اند ولی دونالدترامپ با آن مخالف است، کاهش دمای زمین به حدود ۵/۱ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی جهان است.

در یک پژوهش علمی که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد گفته می شود به احتمال فراوان میزان تولید دی اکسید کربن در سال ۲۰۱۶ برای سومین سال پیاپی در حد سابق باقی خواهد ماند و تحت تاثیر کاهش مصرف ذغال سنگ در آمریکا میزان تولید آلاینده‌ها در این کشور ۷/۱ درصد کاهش خواهد یافت.

باراک اوباما مبارزه با گرمایش زمین را به یکی از سیاست‌های مهم دولت آمریکا بدل کرد و دولت او یکی از عوامل اصلی در حصول به توافق پاریس بود.

پتری تالاس افزود:«تحت تاثیر گرمایش زمین موارد وقوع پدیده‌های جوی شدید و پیامدهای آن‌ها تشدید شده است. برای اولین بار وقوع مواردی مثل امواج گرمای شدید و یا سیلاب‌های بزرگ به امر عادی بدل شده و بالا آمدن سطح دریاها احتمال وقوع طوفان‌های گرمسیری (حاره) را افزایش داده است.»

ویرانگرترین پدیده جوی سال ۲۰۱۶ طوفان ماتیو بود که بر اثر آن ۵۰۰ نفر در کشور هائیتی جان خود را از دست دادند. بر اثر سیلاب بزرگ در بستر رودخانه یانگ تسه در چین، که بزرگترین سیلاب از سال ۱۹۹۹ بود، حدود ۳۱۰ نفر کشته شده و تخمين زده می شود که حدود ۱۴ میلیارد دلار خسارت به جا گذاشت.

طبق آمارهای دفتر امور پناهجویی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ حدود ۲/۱۹ میلیون نفر تحت تاثیر عوامل جوی، تغییرات آب وهوا، کمبود آب و صوانح طبیعی مثل زلزله آواره شده اند که دو برابر تعدادی است که بر اثر جنگ و بحران‌های خشونت آمیز مجبور به ترک محل سکونت خود شده اند.

XS
SM
MD
LG