لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

انتقاد از لغو سخنرانی تعدادی از اصولگرايان در دانشگاه های ايران


مراسم شانزده آذر در دانشگاه تهران
مراسم شانزده آذر در دانشگاه تهران

در حالی که سعيد جليلی، غلامعلی حداد عادل، محمد حسين صفار هرندی به مناسبت روز شانزده ۱۶ آذر در دانشگاه های مختلف سخنرانی کرده اند، برنامه سخنرانی شمار ديگری از اصولگرايان از جمله چند نماينده مجلس در اين روز در دانشگاه ها لغو شده است. تعدادی از نمايندگان اصولگرای مجلس از لغو این سخنرانی ها اقدام انتقاد کرده اند.

به گزارش رسانه های اصولگرا سخنرانی حسين شريعتمداری، نماينده ولی فقيه در موسسه کيهان، حميد رسايی، نماينده مجلس ، عليرضا زاکانی ،‌نماينده مجلس، محمود نبويان و محمدرضا ميرتاج‌الدينی، معاون پارلمانی دولت احمدی نژاد در دانشگاه‌ها به مناسبت روز ۱۶ آذر لغو شده است.

به گزارش «تسنیم» احمد توکلی، نماينده اصولگرای مجلس روز یکشنبه ۱۶ اذرماه درباره لغو اين سخنرانی ها گفته است: اين روش نه با اسلام سازگار است نه با قانون اساسی و نه با ادعای دولت مبنی بر رعايت اعتدال.

احمد توکلی اضافه کرده است:« من متاسفم که جلوی سخنرانی امسال آقای شريعتمداری گرفته می‌شود؛ صرف نظر از اينکه ما با افکار ايشان موافق باشيم يا مخالف، بايد بگويم که آقای شريعتمداری شخصيتی با سابقه سياسی است و اگر قرار باشد صدای او به گوش دانشجويان نرسد پس صدای چه کسی بايد به دانشجويان برسد؟ و يا مثلاً آقای زاکانی؛ ايشان به عنوان جانبازی که از سال‌‌های نوجوانی در سياست و مبارزه بوده که اگر ايشان را نگذارند سخنرانی کند پس چه کسی بايد در جمع دانشجويان سخن بگوئيد؟»

حميد رسايی نيز در تذکری در صحن علنی مجلس در روز يکشنبه با اشاره به پيام حسن روحانی، رئيس جمهور به همايش اعتدال گفته است :« ايشان می‌گويند پيام اصلی اعتدال اين است که بگذاريم افراد حرف‌شان را بزنند اما امروز سخنرانی همسر شهيد علی‌محمدی آقای حسين شريعتمداری، چند نفر از نمايندگان و از جمله خود من را در دانشگاه‌ها لغو کردند.»

علی‌اکبر ناصری، نماينده اصولگرای مجلس نيز با غيراصولی خواندن ممانعت از سخنرانی ها در دانشگاه گفته است: فضای دانشگاه‌ها نبايد به گونه‌ای باشد که از سخنرانی شخصيت‌های انقلابی چون حسين شريعتمداری که دارای ديدگاه‌ها و نظراتی در راستای نظام و انقلاب هستند، ممانعت به عمل آيد.

همچنين قاسم جعفری، ديگر نماينده اصولگرای مجلس نيز گفته است:« دليلی ندارد که از شنيدن اظهارنظرهای متفاوت در دانشگاه جلوگيری شود، به خصوص که در اين مورد خاص فرد سخنران معمولاً آرام صحبت می‌کند و جلوگيری از سخنرانی چنين افرادی با اعتدال و آزادی بيان سازگار نيست.»

دولت روحانی طی ماههای اخير بر سر تعيين وزير علوم با مجلس دچار اختلاف بود و در تابستان سال جاری مجلس رضا فرجی دانا،‌ وزیر علوم دولت یازدهم را استيضاح و برکنار کرد.

پس از ان نيز مجلس با اکثريت قابل توجه آرا از دادن رای اعتماد به فخرالدين احمدی دانش آشتيانی و محمود نيلی احمدآبادی خودداری کرد.

در نهايت مجلس در پنجم آذرماه سال جاری پس از رد صلاحيت دو گزينه پيشنهادی رييس جمهوری ايران به محمد فرهادی رای مثبت داد.

نمایندگان اصولگرا گزینه های پیشنهادی برای وزارت علوم را متهم به همکاری و همراهی در اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ می کردند.

XS
SM
MD
LG