لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

پیشتازی کلینتون و ترامپ در انتخابات مقدماتی «سه شنبه بزرگ»


در حالی که انتخابات مقدماتی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برای تعیین نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه اول مارس در شماری از ایالت های آمریکا به پایان رسیده است و رسانه های آمریکا می گویند، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بیشترین پیروزی ها را به دست آورده اند.

انتخابات در ایالت‌های ویرجینیا، جورجیا، آلباما، ورمونت، ویرجینیا، ماساچوست، تگزاس،اوکلاهما و تنسی به پایان رسیده است.

شبکه های خبری آمریکا از جمله «سی ان ان» می گویند، دونالد ترامپ پنج ایالت و هیلاری کلینتون نیز در شش ایالت به پیروزی می رسند.

به گزارش «سی ان ان» هیلاری کلینتون در ایالت های ارکانزاس، ویرجینیا، جورجیا، تنسی، الاباما و تگزاس به پیروزی برسد.

طبق این گزارش، دونالد ترامپ در ایالت های ویرجینیا، تنسی، ماساچوست، آلباما و جورجیا به پیروزی می رسد.

از انتخابات اول مارس به عنوان «سه شنبه بزرگ» یاد می‌کنند چرا که انتخابات مقدماتی دست کم در ۱۱ ایالت آمریکا در این روز برگزار می شود. بهمین دلیل، این انتخابات می‌تواند زمینه ساز پیروزی یا شکست هریک از کاندیدا‌های این دو حزب را فراهم کند.

«سی ان ان» پیش بینی کرده است که سناتور دمکرات برنی سندرز در ایالت های ورمونت و اوکلاهما به پیروزی برسد.

هیلاری کلینتون و برنی سندرز دو نامزد حاضر در رقابت های درونی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ هستند.

سناتور سندرز پس از اعلام نتایج اولیه در ایالت ورمونت، با حضور در جمع حامیان خود در ستاد تبلیغاتی اش در این ایالت، از رای دهندگان تقدیر کرد.

طبق این گزارش، خانم کلینتون در حالی در جورجیا و ویرجینیا به پیروزی رسیده که در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۰۸ ، رقابت در این دو ایالت را به باراک اوباما واگذار کرده بود.

پیشتر رویترز پیش بینی کرده بود که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ،در «سه شنبه بزرگ» به پیشتازی خود ادامه دهند.

کارشناسان «سی ان ان» پیش بینی کرده اند که دونالد ترامپ احتمالا در «سه شنبه بزرگ» در مقایسه با سایر کاندیداهای حزب جمهوریخواه، پیروزهای بیشتری را کسب کند.

دونالد ترامپ، تد کروز، مارک روبیو، بن کارسن و جان کیسیک پنج نامزد حاضر در رقابت های درونی خزب جمهوریخواه هستند.

«سی ان ان» می گوید، تد کروز در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در ایالت های تگزاس و اوکلاهما به پیروزی می رسد.

در همین حال، هیلاری کلینتون روز سه شنبه به ایالت فلوریدا رفته است. این در حالی است که انتخابات مقدماتی در ایالت فلوریدا دو هفته دیگر برگزار می شود.

خانم کلینتون در سخنرانی در جمع طرفداران خود در میامی فلوریدا ضمن تقدیر از اقدامات باراک اوباما گفت، می بایست آنچه که بارک اوباما آغاز کرده است، ادامه دهیم.

هنوز پیش بینی در خصوص ایالت هایی مانند کلرادو و مینه سوتا اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG