لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

گروه دولت اسلامی «۷۰۰ عضو یک عشيره» را در سوريه اعدام کرد


گروه ديده بان حقوق بشر سوريه روز شنبه ۲۵ مردادماه اعلام کرده است، گروه دولت اسلامی که پيشتر خود را داعش می خواند طی دو هفته گذشته دست کم ۷۰۰ عضو یک عشيره را در شرق سوريه اعدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ديده بان حقوق بشر سوريه به نقل از منابع شورشيان سوری اعلام کرده است که اين ۷۰۰ نفر از عشيره «الشعيطات» در مناطقی در استان ديرالزور در شرق سوريه بودند که شمار زيادی از آنها توسط گروه دولت اسلامی گردن زده شدند.

این نهاد حقوق بشری می گوید، بیشتر اعدام شدگان غیر نظامی بودند.

گروه ديده بان حقوق بشر که مقر آن در بريتانيا است، از زمان آغاز ناآرامی ها در سوريه در سه سال گذشته اطلاعات درباره قربانيان جنگ داخلی سوريه را جمع آوری کرده است.

طبق اين گزارش درگيری بين گروه دولت اسلامی و عشيره «الشعيطات» که جمعيت آن در حدود ۷۰ هزار نفر برآورد می شود ، در ماه ژوئيه آغاز شد. در اين زمان گروه دولت اسلامی توانست دو ميدان نفتی در اين منطقه را تصرف کند.

رامی عبدالرحمان، مدير ديده بان حقوق بشر،‌ به رويترز گفته است: کسانی که اعدام شده اند همگی از قبيله «الشعيطات» بودند. گروه دولت اسلامی آنها را پس از بازداشت، محاکمه و اعدام کرده است.

به دليل شرايط جنگی حاکم بر سوريه، تاييد اين خبر از طريق منابع رسمی امکان پذير نيست. اين در حالی است که مقام های رسمی عراق طی ماهها اخير گروه دولت اسلامی را به قتل عام در عراق متهم کرده اند.

این در حالی است که هفته گذشته شيخ رفع عکله الراجع، رييس قبيله «الشعيطات»،‌ در يک پيام ويدئويی از طوايف و عشاير سوريه خواسته بود که برای مبارزه با گروه دولت اسلامی قيام کنند.

شيخ رفع عکله الراجع در اين پيام ويدئويی که در «يوتيوب» منتشر شده، گفته بود: ما از همه طوايف و عشاير می خواهيم تا در کنار ما (برای مقابله با دولت اسلامی) قيام کنند، چرا که ( گروه دولت اسلامی) پس از بين بردن ما سراغ انها خواهد آمد. آنها هدف بعدی خواهند بود.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز جمعه به اتفاق آراء قطعنامه ای را عليه گروه دولت اسلامی و جبهه النصره تصويب کرد ودر آن خواستار انحلال اين گروه های اسلامگرای افراطی شد.

گروه دولت اسلامی طی ماه‌های اخير توانسته است که بخش های وسيعی از عراق را به تصرف خود در آورد.

طی روز های اخير گزارش هايی در خصوص «قتل و عام» ایزدی ها در شمال عراق توسط گروه دولت اسلامی منتشر شده است.

در همين زمينه، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه سابق عراق، تاييد کرده است که حدود ۸۰ تن از ایزدی ها به دست نيروهای گروه دولت اسلامی به قتل رسيده اند.

آقای زيباری گفته است که اين عده از اهالی روستای «کوچو» در نزديکی شهر سِنجار در شمال عراق بوده اند که روز جمعه به دست افراد داعش قتل عام شده اند.

XS
SM
MD
LG