لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

«خودکشی» پناهجوی سوری مظنون به تلاش برای بمبگذاری در آلمان


جابر البکر، پناهجوی سوری 
جابر البکر، پناهجوی سوری 

وزارت دادگستری ایالت ساکسونی در آلمان روز چهارشنبه اعلام کرده است که جابر البکر، پناهجوی سوری مظنون به تلاش برای بمب گذاری در فرودگاه برلین پس از دستگیری در یک بازداشتگاه پلیس در لایپزیگ خودکشی کرده است.

به گزارش رویترز مقامات پلیس می گویند، جابر البکر ۲۲ ساله که سال گذشته به آلمان آمده و تقاضای پناهدگی کرد، درصدد بود تادست به حمله‌ای مشابه با پاریس و بلژیک که به ترتیب ۱۳۰ و ۳۲ کشته برجای گذاشتند، انجام دهد.

وزارت دادگستری ایالت ساکسونی می گوید، جابر البکر شامگاه چهارشنبه دست به خودکشی زد و در بیمارستانی در بازداشتگاه لایپزیگ درگذشت.

این بیانیه اضافه کرده است که جزییات بیشتری از این موضوع در کنفرانس خبری ساعت ۹ صبح پنجشنبه ارائه خواهد شد.

این در حالی است که وب سایت «اشپیگل» نوشته است که این پناهجوی سوری در بازداشت پلیس به دلیل حساسیت پرونده‌اش و همچنین اعتصاب غذایش به صورت ۲۴ ساعت زیر نظر بود و مشخص نیست که چگونه توانسته است دست به خودکشی بزند.

در همین زمینه، آژانس خبری «دی پی ای» گزارش داده است که جابر البکر در سلولش خود را حلق آویز کرده است.

این پناهجوی سوری روز دوشنبه بازداشت شد. گزارش ها حاکی است که جابر البکر پس از فرار دست پلیس به لایپزیگ رفته و از دیگر پناهجویان سوری ساکن این شهر کمک خواسته بود.

پلیس با انتشار عکس این مظنون سوری از مردم می خواهد برای یافتن او اطلاعات خود را در اختیار پلیس بگذارند. دو پناهجو سوری که به جابر البکر مکانی برای اقامت داده بودند، متوجه می شوند که او تحت تعقیب پلیس است در نتیجه او را با طناب بسته و به پلیس تحویل می دهند.

پلیس آلمان روز یکشنبه خانه جابر البکر و همخانه اش در شهر کمنیتس را مورد بازرسی قرار داده بود .

پلیس همچنین با حکم دادگاه، همخانه جابر البکر را که او نیز سوری‌تبار است، به اتهام کمک برای برنامه‌ریزی «اقدام به شدت خشونت‌بار» در بازداشت دارد.

در بازرسی آپارتمان این مظنون سوری، چند صد گرم از یک ماده منفجره کشف شده که به گفته پلیس «از تی‌ان‌تی خطرناک‌تر است و حتی مقدار کوچکی از آن می‌تواند خساراتی عظیم به جا بگذارد».

این خبرگزاری همچنین به نقل از رسانه‌های محلی نوشته، این ماده منفجره، که توسط تیم خنثی‌سازی بمب منهدم شده، تی‌ای‌تی‌پی یا پروکسید استون نام دارد که به «مادر شیطان» معروف است، و از آن در حملات پاریس و بروکسل نیز استفاده شده است.

منابع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که البکر احتمالاً «انگیزه اسلام‌گرایانه» دارد، و خبرگزاری آلمان نیز با استناد به گفته منابع امنیتی، از احتمال ارتباط او با گروه حکومت اسلامی خبر داد.

XS
SM
MD
LG