لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

اوباما: فرار مالیاتی یک مشکل بزرگ جهانی است


باراک اویاما، رییس جمهوری آمریکا،
باراک اویاما، رییس جمهوری آمریکا،

باراک اویاما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه با اشاره به افشاگری‌ها تازه درخصوص گریز مالیاتی سیاستمداران و بازرگانان بین المللی گفته است، فرار مالیاتی یک مشکل بزرگ بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما تاکید کرده است که ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ با بازی دادن «سیستم» از نقاط ضعف نظام مالیاتی استفاده می‌کند، کاری که اکثر مالیات دهندگان قادر به انجام آن نیستند.

وی در ادامه از روند رو به گسترش ادغام کمپانی‌های آمریکا با کمپانی‌های بین المللی برای فرار از مالیات انتقاد کرد.

باراک اوباما گفت: در حالی که چنین (کمپانی‌هایی) از اقتصاد قدرتمند آمریکا بهره می‌برند، اما حاضر نیستند سهم خود را بپردازند.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرد: «فرار مالیاتی یک مشکل بزرگ جهانی است.»

وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه قوانین مربوط به کمپانی‌های آمریکایی که دفتر اصلی خود را به خارج ازآمریکا منتقل می‌کنند، ولی بقیه فعالیت‌های آن‌ها درخاک آمریکا انجام می‌شود را تشدید کرده است.

باراک اوباما با این حال روز سه شنبه از کنگره خواست با تصویب قوانین تازه راه‌های فرامالیات را ببندد.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرده است، به دلیل ضعف ساختاری قوانین مالیاتی، کسانی که ازتوانایی لازم برای استخدام وکیل و حسابدار‌ها برخوردارند می‌توانند از مسئولیت‌های خود شانه خالی کنند.

طی روز‌های اخیر بیش از ۱۱ میلیون سند محرمانه از دفتر حقوقی موساک فونسکا در پاناما که جزییات عملیات مالی برای پنهان کردن پول گروه کثیری از ثروتمندان جهان را نشان می‌دهد، منتشر شده است.

این در حالی است که رامون فونسکا از موسسین این دفتر حقوقی روز دوشنبه گفته بود موفقیت پاناما در تثبیت خود به عنوان یک مرکز بانکی فرا مرزی حسادت رقبا را برانگیخته است. او گفت: «این اتفاقاتی که افتاده غیرمنصفانه است و بدون شک اگر این مسائل برای موسسه‌ای پیش می‌آمد که در یک کشور بزرگ فعالیت دارد هیچ اتفاقی نمی‌افتاد ولی چون مربوط به پاناما است به خبر اول جهان بدل شده است.»

پاناما در دهه هشتاد میلادی و دوران حکومت دیکتاتوری ژنرال مانوئل نوریه گا با گشودن درهای کشور و تسهیل انتقال پول باندهای قاچاق مواد مخدر کلمبیایی موقعیت خود را به عنوان یک مرکز پولشویی ثببیت کرد. با توجه به اینکه اقتصاد کشور براساس نرخ برابری دلار تنظیم شده در این چند دهه کماکان مرکز جذب پولهای غیرقانونی بوده است. تحت تاثیر این شرایط، نرخ رشد اقتصادی پاناما طی دهه اخیر بالای هشت درصد بوده و به دوبی آمریکای لاتین مشهور شده است.

XS
SM
MD
LG