لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

کمیته روابط خارجی سنا به رکس تیلرسون رای مثبت داد


کمیته روابط خارجی سنای آمریکا عصر روز دوشنبه به رکس تيلرسون، نامزد پيشنهادى دونالدترامپ براى تصدى وزارت خارجه آمريكا رای مثبت داد. آقای تیلرسون اکنون نیازمند رای اعتماد اعضای سنا است.

به گزارش فاکس نیوز، رکس تیلرسون، مدیر سابق شرکت عظیم نفتی اکسان موبیل،توانست ۱۱ رای مثبت در مقابل ۱۰ رای مخالف درکمیته روابط خارجی کسب کند.تغییر نظر مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا،برای حمایت از آقای تیلرسون باعث شد تا نامزد پیشنهادی برای وزارت امور خارجه آمریکا از حمایت کافی در کمیته روابط خارجی سنا برخوردار شود.

فاکس نیوز می گوید،در صورتی که سناتور روبیو در رای گیری کمیته روابط خارجی سنا شرکت نمی کرد، آرا مخالفان و موافقان مساوی می شد. جمهوریخواهان در این کمیته اکثریت را در اختیار دارند.

این گزارش می افزاید،سناتور روبیو درحالی به رکس تیلرسون رای داده است که پیشتر نسبت به روابط اقتصادی وی با روسیه ابراز نگرانی کرده بود.

با این حال، آقای روبیو گفته است: کارنامه رکس تیلرسون نشان می دهد که قادر است شرکت های عظیم و پیجیده را اداره کند. برای رای دادن تنها مساله نگرانی از روابط با روسیه مد نظرم نبود.

این در حالی است که بن کاردین، سناتور ارشد دمکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا به آقای تیلرسون رای منفی داده است.

روز گذشته جان مک‌کین و لیندسی گراهام، دو سناتور ارشد جمهوری‌خواه که پیشتر در مورد تصدی وزارت خارجه آمریکا توسط رکس تیلرسون ابراز نگرانی کرده بودند، نیزحمایت خودرا از آقای تیلرسون اعلام کردند.

جان مک‌کین و لیندسی گراهام در بیانیه‌ای مشترک گفته بودند که با باور آنها آقای تیلرسون می‌تواند «به شکلی اثرگذار» مدافع منافع آمریکا باشد.

رویترز می گوید، آقای تیلرسون احتمالا در صحن سنای آمریکا به راحتی آرا لازم را کسب خواهد کرد. جمهوریخواهان در سنا اکثریت کرسی ها را در اختیار دارند.

شرکت اکسان‌موبیل در ده‌ها کشور فعال است و در کشورهایی مانند روسیه، یمن یا دیگر نقاط قابل توجه نیز قراردادهایی بسته است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی، قراردادی را با شرکت روس‌نفت، بزرگ‌ترین شرکت نفتی دولتی روسیه، در زمینه عملیات مشترک اکتشاف و تولید امضا کرد.

اما به نوشته خبرگزاری فرانسه، پیشینه دوستی آقای تیلرسون و ولادیمیر پوتین به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد که شرکت اکسان‌موبیل پروژه‌ای را در جزیره ساخالین روسیه به اجرا درآورد و مناسبات آنها پس از آنکه آقای پوتین جانشین بوریس یلتسین شد، قوت یافت.

همچنین به نوشته شبکه روسی «راشا تودی»، آقای تیلرسون در سال ۲۰۱۳، مدال «دوستی» روسیه را به خاطر تلاش‌هایش در جهت تقویت همکاری‌ها در بخش انرژی، از ولادیمیر پوتین دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG