لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۸

هشدار ترامپ درباره پیامدهای جدی آزاد نکردن اتباع آمریکایی زندانی در ایران‎


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به ایران هشدار داده است در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.

کاخ سفید روز جمعه ۳۰ تیرماه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: دونالد ترامپ و دولت او تلاش‌های خود را برای بازگرداندن و آزادی تمامی شهروندان آمریکایی که به صورت ناعادلانه در سراسر جهان زندانی هستند، تشدید کرده است.

این بیانیه اضافه کرده است: ایالات متحده، گروگانگیر‌ها و کشورهایی را که همچنان به گروگانگیری و بازداشت شهروندان ما بدون دلیل و یا دادن حق دادرسی عادلانه ادامه می‌دهند، محکوم می‌کند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: ایران چهل سال است که از بازداشت و گروگانگیری به مثابه یک ابزار سیاست دولتی استفاده می‌کند، نمونه تازه از تداوم چنین رویکردی بازداشت اخیر ژیائو وانگ است که او را به ده سال زندان محکوم کرده اند.

ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی- آمریکایی دانشگاه پرینستون حدود یک سال پیش بازداشت شده ولی خبر بازداشت او روز یک‌شنبه هنگام اعلام حکم زندانش توسط سخنگوی قوه قضاییه ایران به جرم «ورود غیرقانونی» به کشور و «ارسال اطلاعات محرمانه به خارج» انتشار یافت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

کاخ سفید در بیانیه خود تصریح کرده است: ایران مسئول سلامتی کلیه شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور است.

کاخ سفید گفته است: رییس جمهوری ترامپ، از ایران می‌خواهد رابرت لوینسون را بازگرداند و باقر نمازی، سیامک نمازی و تمامی آمریکایی‌های زندانی در این کشور را نیز آزاد کند.

رابرت لوینسون، مامور پیشین«اف بی ای» از ۱۰ سال پیش ناپدید شده است. گفته می شود آخرین بار او در جزیره کیش دیده شده است. اما دولت ایران می گوید، اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوينسون ندارد.

گزارش‌ها حاکی است که علاوه بر ژیائو وانگ، سه شهروند آمریکایی ایرانی دیگر در ایران در زندان هستند: سیامک نمازی، باقر نمازی و کارن وفاداری.

آفرین نیساری همسر کارن وفاداری و نزار زکا، که هردو اقامت آمریکا را دارند نیز در ایران زندانی هستند.

باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران بازداشت شد.

سیامک نمازی فرزند باقر نمازی ۴۶ ساله مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، چهار ماه پیش‌تر، مهرماه سال ۱۳۹۴، در جریان سفرش به ایران بازداشت شد. دادگاه انقلاب ایران هر یک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده و مدعی است که آن‌ها مرتکب جاسوسی شده و با دولت آمریکا تماس داشته‌اند.

هشدار ترامپ

کاخ سفید می‌گوید: در صورتی که ایران کلیه شهروندان آمریکایی که به طور ناعادلانه در این کشور زندانی شده اند را آزاد نکند، رییس جمهوری ترامپ آماده است تا پیامد‌ها جدی و تازه‌ای را علیه این کشور اعمال کند.

پیش از این در اردیبهشت ماه سال جاری نیز شماری از اعضای مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در طرحی از دولت دونالد ترامپ خواستند دست به اقداماتی مشخص برای «آزادی بی‌قید‌وشرط» زندانیان ایرانی‌آمریکایی در ایران بزند.

اعضای مجلس نمایندگان گفته بودند، سپاه پاسداران ایران، شهروندان آمریکایی را «گروگان گرفته‌است».

هنوز ایران به این بیانیه کاخ سفید پاسخ نداده است.

XS
SM
MD
LG