لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۷

ترامپ خواستار گسترش زرادخانه هسته‌ای آمریکا شد


دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا، خواهان گسترش زرادخانه هسته‌ای این کشور شده به گونه‌ای که آمریکا در صدر همه قدرت‌های هسته‌ای قرار گیرد.دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای اختصاصی با رویترز، گفته است، آمریکا از نظر توان هسته ای نباید از هیچ کشوری عقب بیفتد.

دونالد ترامپ در این مصاحبه که در روز پنجشنبه منتشر شده ،گفته است، من اولین کسی هستم که علاقه مند است که هیچ سلاح هسته‌ای وجود نداشته باشد، اما ما نباید هرگز (ا زدیگر کشورها) عقب بیفتیم حتی اگر ان کشور دوست ما باشد، ما هرگز در مساله قدرت هسته‌ای از هیچ کس عقب نخواهیم افتاد.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرده است، خیلی زبیا خواهد بود، این یک رویا است که هیچ کشوری سلاح هسته‌ای نداشته باشد. ولی اگر قرار است که کشورهای دیگر سلاح هسته‌ای داشته باشند، ما باید در صدر همه قدرت‌ها باشیم.

رویترز می گوید براساس گزارش یک موسسه مخالف سلاح‌های هسته ای،هم اینک روسیه هفت هزار و۳۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و درمقابل امریکا شش هزار و ۹۷۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

طبق این گزارش براساس پیمان «استارت نو» که در سال ۲۰۱۰ بین مسکو واشینگتن منعقد شد دو کشور می بایست زرادخانه هسته‌ای خود را تا سال ۲۰۱۸ به یک سطح برسانند و این توازن را برای ۱۰ سال حفظ کنند.

رویترز می گوید، رییس جمهوری آمریکا در این مصاحبه از پیمان«استارت نو» به عنوان «یک توافق یکطرفه» یاد کرده است.

دونالد ترامپ گفته است: این هم نمونه یک توافق بد دیگر است که کشور انجام داده است، حالا چه استارت، چه ایران، ما از این به بعد توافق‌های خوب منعقد خواهیم کرد.

نقض معاهده کنترل هسته ای

رییس جمهوری آمریکا همچنین از اقدام روسیه دراستقرار موشک کروز که نقض یک معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای است انتقاد کرده و گفته است،در صورتی که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کنم، در خصوص این موضوع با وی صحبت خواهم کرد.

هفته گذشته کاخ سفید به استقرار یک موشک کروز توسط روسیه اعتراض کرده و گفته بود این اقدام نقض «معاهده منع موشک‌های میان‌برد» ۱۹۸۷ است. این پیمان توسط رونالد ریگان و میخاییل گورباچف امضا شده بود.

طبق این معاهده آمریکا و شوروی موشک‌های بالیستیک و کروز هسته‌ای و غیر هسته‌ای زمین پایه خود را با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر نابود کردند. با امضای این پیمان خطر بروز درگیری هسته‌ای در اروپا کاهش یافت. این پیمان در واقع سنگ بنا و شالوده پیمان کنترل تسلیحات بین دو کشور در دهه ۸۰ میلادی بود.

دولت باراک اوباما از سه سال پیش روسیه را متهم کرده بود که با تولید و آزمایش نوعی از موشک کروز این پیمان را زیر پا گذاشته است.

حال به نوشته آسوشیتدپرس، یک مقام دولت ترامپ می‌گوید که طبق برآورد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا این موشک سال پیش عملیاتی شده است.

کره شمالی

دونالد ترامپ در این مصاحبه که در کاخ سفید انجام شده، گفته است، چین «اگر بخواهد» می تواند مساله چالش کره شمالی که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است،را خیلی آسان حل کند.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه گفته است که از آزمایش موشکی کره شمالی به شدت عصبانی است. آقای ترامپ تصریح کرده است، توسعه یک سیستم دفاع موشکی از گزینه‌های پیش رو برای مقابله با تهدید موشکی کره شمالی و حمایت از ژاپن و کره جنوبی است.

کره شمالی ۲۴ بهمن ماه ازپرتاب آزمایشی یک موشک سطح به سطح بالستیک خبر داد و اعلام کرد این آزمایش موفقیت آمیز بوده و کیم جونگ اون، رهبر این کشور شخصابر این آزمایش نظارت کرده است. این نخستین آزمایش موشکی کره شمالی پس از آغاز کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا است.

دونالد ترامپ در واکنش به این آزمایش موشکی تاکید کرده بود، کره شمالی مشکل بزرگی است و با شدت با آن برخورد می کند.

XS
SM
MD
LG