لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

تونس: عناصر بیگانه فرمانده نظامی حماس را ترور کردند


نیروهای واحد عزالدین قسام تصویر محمد الزواری را در دست دارند.
نیروهای واحد عزالدین قسام تصویر محمد الزواری را در دست دارند.

دولت تونس تایید کرده است که «بیگانگان» در کشتن محمد الزواری یکی از فرماندهان شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس در شهری در جنوب تونس دست داشته‌اند.

به گزارش رسانه‌های تونس، وزارت داخله این کشور یکشنبه بیست و هشتم آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد، تحقیق در مورد عوامل مرتبط با قتل محمد الزواری را در خاک تونس و در کشورهای دیگر ادامه خواهد یافت.

محمد الزواری، فلسطینی ۴۹ ساله‌زاده غزه که تابعیت تونس را نیز داشت، عصر پنجشنبه ۲۵ آذر در شهر صفاقس Sfax کشته شد.

او مهندس امور پروازی و در حال گذراندن دوره دکترای این رشته در تونس بوده است.

وزارت کشور تونس در بیانیه روز یکشنبه خود از دستگیری هشت مظنون از جمله یک زن خبر داده و گفته است، یکی از افراد نیز مراکشی بوده و تابعیت بلژیک را هم داشته است.

حماس کشته شدن الزواری را به اسرائیل نسبت داد و گفت، «خون این شهید بیهوده بر زمین ریخته نشده است».

بیانیه «یگانهای عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس جمعه ۲۷ آذر گفته بود، الزواری از ده سال پیش به عضویت شاخه نظامی حماس در آمد و از جمله در ساخت پهپاد برای حماس دخیل بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های عربی، الزواری زمانی که با اتومبیلش در آستانه حرکت از خیابان کنار خانه برای «یک مصاحبه تلویزیونی» برود، ترور شد.

به گزارش رسانه‌های عربی، شمار زیاد گلوله‌ها که ۲۸ گلوله بوده، نشان می‌دهد که یک گروه در این ترور دست داشته است.

ماجده خالد صالح همسر سوریه‌ای الزواری به رسانه‌های عربی گفت زمانی که صدای شلیک گلوله‌ها را شنید بیرون دوید و جسد غرق در خون محمد را دید.

برادر الزواری نیز در مصاحبه با رادیوی شمس در تونس مدعی شد که افرادی عامدانه فیلم‌های محل قتل را عوض کرده‌اند تا «از قاتلان حمایت کرده و امکان فرار آن‌ها را فراهم کنند».

دولت و نهادهای امنیتی اسرائیل در خصوص ترور الزواری سکوت کردند – هرچند که رسانه‌های اسرائیل از شامگاه پنجشنبه به طرزی گسترده به پوشش این سوء قصد اقدام کرده‌اند.

در همین حال، زئب الکین یک وزیر ارشد دولت اسرائیل دوشنبه ۲۹ آذر در مصاحبه با بخش عبری رادیو اسرائیل گفت، «نباید از نابودی کسی مانند الزواری اشک ریخت».

رسانه‌های اسرائیل به نقل از کار‌شناسان اطلاعاتی این کشور، الزواری را «فرمانده شاخه هوایی حماس» معرفی کرده و نوشته‌اند، او عامل به پرواز درآوردن پهپاد ابابیل در جنگ تابستان ۲۰۱۴ میان این جنبش با اسرائیل بوده است.

پهپاد ابابیل طراحی و تولید صنایع نظامی ایران است که اسرائیل می‌گوید، ایران ساخت نوع پیشرفته‌تر آن را نیز به فلسطینی‌ها و حزب الله آموزش داده است.

حزب الله، حماس و سایر سازمان‌های فلسطینی در سال‌های اخیر کشته شدن شمار زیادی از فرماندهان و چهره‌های مهم خود را در کشورهای عربی و اروپا به موساد اسرائیل نسبت داده‌اند.

جنجالی ترین ترور سال‌های اخیر کشته شدن محمود عبدالرئوف المبحوح مسئول تامین جنگ افزار برای شاخه نظامی حماس بود که نوزدهم ژانویه ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی کشته شد.

ضاحی خلفان رییس پلیس دوبی با انتشار فیلم‌ها و تصاویری از اعضای یک تیم بزرگ از کسانی که در ترور المبحوح دست داشتند، این ترور را کار عوامل اعزامی موساد می‌دانست.

XS
SM
MD
LG