لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

عبدالله اوجالان: در شش ماه می‌توان به جنگ سی ساله با ترکیه خاتمه داد


عبدالله اوجالان، رهبر زندانی «حزب کارگران کردستان» اعلام کرده که در صورت آمادگی دولت ترکیه، او می‌تواند در شش ماه زمینه حل «مسئله کردها» در ترکیه را فراهم کند تا به این ترتیب، بیش از سه دهه جنگ و درگیری خاتمه یابد.

پیام عبدالله اوجالان، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر کردنشین دیاربکر در ترکیه از سوی برادرش «محمد اوجالان» اعلام شد. دولت ترکیه به «محمد اوجالان» اجازه داده بود که روز گذشته به مناسبت «عید قربان» با برادر زندانی‌اش در زندان محل نگهداری‌اش واقع در جزیره امرالی، دیدار کند. بیش از یک سال بود که به خانواده رهبر حزب کارگران کردستان، اجازه ملاقات با او داده نشده بود.

محمد اوجالان، به نقل از رهبر زندانی حزب کارگران کردستان گفت: «مسئله کردها مربوط به چند دهه اخیر نیست. این مسئله بیش از ۱۵۰ سال است وجود دارد. اگر دولت آمادگی دارد، نمایندگانش را بفرستد. ما هم پروژه‌ای برای حل این مسئله داریم و قادریم در شش ماه این مشکل را حل کنیم».

دولت ترکیه، حزب کارگران کردستان را یک تشکل تروریستی می‌داند و عبدالله اوجالان، رهبر این حزب، ۱۷ سال پیش، در کنیا بازداشت و به ترکیه منتقل شد. او نخست به اعدام محکوم شد اما در نهایت مجازات او به حبس ابد کاهش پیدا کرد.

در جریان نبردهای سه دهه گذشته بین حزب کارگران کردستان و نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه، بیش از چهل هزار نفر کشته شده‌اند.

عبدالله اوجالان، در دیدار روز گذشته خود، همچنین با بیان اینکه جنگ فعلی بین ارتش ترکیه و حزب کارگران کردستان «یک جنگ کور» است، تاکید کرده که «این مشکل، یک طرفه حل نخواهد شد.. سی تا چهل سال است این جنگ ادامه دارد. جنگی که می‌تواند هشتاد سال دیگر ادامه یابد. اگر دولت آمادگی داشته باشد، می‌توان به خونریزی‌ها خاتمه داد».

درگیریها بین حزب کارگران کردستان و ارتش ترکیه در یک سال گذشته، و بعد از شکست پروسه موسوم به «صلح» به شکل کم سابقه‌ای شدت گرفته‌است.

عبدالله اوجالان، در نوروز سال ۲۰۱۳ با انتشار پیامی کتبی که از سوی «سری ثریا اوندر» نماینده پارلمان ترکیه در شهر کردنشین دیاربکر قرائت شد از ضرورت «خاموش کردن سلاح‌ها» سخن گفته بود.

در همین ارتباط، دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان در سال ۲۰۱۳ برسر برقراری آتش بس به توافق رسیدند و «مذاکرات صلح» بین نمایندگان دولت از یک سو و عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان از طرف دیگر، صورت گرفت. این مذاکرات اما در دو سال گذشته به بن بست رسید و یک باردیگر جنگ و درگیری از سرگرفته شد. هر دو طرف یکدیگر را به کارشکنی و تخریب پروسه صلح متهم می‌کنند.

بعد از شکست پروسه صلح، نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان، در یک سال گذشته، در شهرها سنگربندی کردند و مواضع دولت ترکیه را هدف قرار دادند و همزمان مسئولیت چندین بمب گذاری علیه نیروهای امنیتی را به عهده گرفتند. آنسوتر، دولت ترکیه هم با سلاح سنگین، مواضع شبیه نظامیان کرد را هدف قرار داد. در جریان درگیریهای شهری در مناطقی همچون «سور» و «نسیبین» علاوه بر تخریب اماکن مسکونی، دهها غیرنظامی که عمدتا کرد بودند جانشان را از دست دادند.

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه، چند روز پیش اعلام کرد که دولتش «بزرگترین عملیات تاریخ» خود را علیه شبیه نظامیان کرد در جنوب شرقی ترکیه آغاز کرده است.

در همین حال، ۲۴ شهردار کرد که نزدیک به حزب پارلمانی «دموکراتیک خلق‌ها» هستند، به اتهام ارتباط با «حزب کارگران کردستان» از کار برکنار شدند و به جای آنها افراد همسو با دولت به کارگماشته شدند.

همچنین دولت ترکیه اعلام کرد که بیش از ۱۱ هزار معلم را به ظن ارتباط به حزب کارگران کردستان، تعلیق کرده است.

امروز در جریان انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر وان و در مقابل یک ایستگاه پلیس، بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. دولت ترکیه، حزب کارگران کردستان را مسئول اعلام کرده است. این حزب اما هنوز مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG