لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۶

افزایش نیروهای ترکیه در مرز با سوریه؛ «طرح فوری برای مداخله نظامی نداريم»


احمدداوداغلو، نخست وزير ترکيه،
احمدداوداغلو، نخست وزير ترکيه،

در حالی که نبردی سنگين بين پيکارجويان اسلامگرا و نيروهای دولتی سوريه در نزديکی شهر حلب در جريان است، منابع امنيتی روز جمعه سوم ژوئيه گفته اند،‌ترکيه نيروهای نظامی خود را در بخشی از مرزش با سوريه افزايش داده است. اين در حالی است که احمدداوداغلو، نخست وزير ترکيه، می گويد، کشورش طرحی فوری برای ورود به خاک سوريه ندارد.

به گزارش رويترز، منابع امنيتی ترکيه در آنکارا گفته اند، نيروهای ارتش اين کشور تدابير امنيتی را درمرز مشترک با سوريه افزايش داده اند.

گزارش ها حاکی hsj ;i نيروی هوايی سوريه دست به بمباران سنگين مواضع شورشيان در اطراف شهر حلب زده است.

به گزارش رويترز، هدف حملات شورشيان به حلب، تصرف مناطق تحت کنترل نيروهای دولتی در اين شهر است.

به گزارش رويترز، احمدداوداغلو، نخست وزير ترکيه، در واکنش به خبر های منتشر در رسانه ها در خصوص ورود نيروهای ترکيه به خاک سوريه گفته است: کسی نبايد انتظار داشته باشد که نيروهای ترکيه فردا يا در آينده نزديک وارد خاک سوریه می شوند.

وی اضافه کرده است: اين اشتباه است که انتظار داشته باشيد که در صورتی خطری وجود نداشته باشد، ترکيه دست به اقدامی يکجانبه برای ورود به خاک سوريه بزند.

در همين زمينه، يک مقام ارشد ترکيه به رويترز گفته است که دولت ترکيه نگران حضور نيروهای اسلامگرا و همچنین شکل گیری منطقه مستقل کردها در مرزهای مشترک اين کشوراست.

اين مقام ترکيه که نامش فاش نشده همچنين تاکيد کرده است که ارتباط با حلب برای ترکيه بسيار اساسی است و چنانچه شهر «جرابلس» در نزديکی رود فرات به دست کردها بيفتد ترکيه اقدام خواهد کرد.

به گزارش رويترز تعداد زيادی نيرويهای ارتش ترکيه هم اينک در مرز با سوريه مستقر شده اند. به گفته اين مقام ارشد ترکيه، اعزام اين نيروها نشانه عزم ترکيه است ولی اين بمثابه اماده شدن به ورود به خاک سوريه نيست.

رجب طيب ردوغان، رييس جمهوری ترکيه پيشتر خطاب به جامعه جهانی گفته بود که به هر قيمتی که باشد اجازه ايجاد دولتی کُرد در مرزهای جنوبی خود را نخواهيم داد. وی کردها را به تغيير «بافت جمعيتی» مناطق مرزی سوريه با ترکيه متهم کرد.

ترکيه حدود ۳۱ سال است که با افراد مسلح نيروهای حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) نبرد مسلحانه می‌کند. ترکيه می‌گويد که افراد اين حزب مسلح با شبه نظاميان کرد «يگان‌های مدافع خلق» سوريه موسوم به «ی‌پ‌گ» در ارتباط هستند.

ترکيه يکی از سرسخت‌ترين مخالفان دولت بشار است که طی چهار سال گذشته با جنگ داخلی مواجه شده‌است، جنگی که به پناهنده شدن ۱٫۸ ميليون شهروند سوری و کشته شدن بيش از ۲۱۰ هزار نفر منجر شده‌است.

XS
SM
MD
LG