لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

اردوغان: حمله داعش، حضور نیروهای ما در شمال عراق را توجیه می‌کند


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه گفت اقدام گروه «حکومت اسلامی» (داعش) برای حمله به یک پایگاه نظامی در شمال عراق نشان می‌دهد که اعزام نظامیان ترکیه به این منطقه تصمیم درستی بوده است. او افزود دولت روسیه تلاش می‌کند بر سر این موضوع جنجال و اختلاف ایجاد کند.

به گزارش رویترز، دولت ترکیه در ماه دسامبر با این استدلال که تهدیدهای امنیتی در منطقه افزایش یافته است یک واحد از نیروهای نظامی خود شامل ۱۵۰ پرسنل را به منطقه بعشیقه اعزام کرد. افسران ترکیه از مدت‌ها پیش در این پایگاه مشغول آموزش یک گروه شبه نظامی سنی برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» بودند. با این همه دولت عراق به اعزام نیروهای مسلح ترکیه به این منطقه اعتراض کرد.

فرمانده یک گروه شبه نظامی گفت نفرات این گروه و نظامیان ترکیه روز چهارشنبه در ۱۰ کیلومتری غرب این پایگاه یک عملیات تهاجمی و پیشدستانه علیه گروه «حکومت اسلامی» انجام دادند چون این گروه مشغول استقرار موشک انداز و تدارک حمله به پایگاه بود.

آتیل ال نوجیفی، فرماندار سابق شهر موصل که اکنون در کنترل گروه «حکومت اسلامی» است، به خبرگزاری رویترز گفت: «نیروهای ما محل استقرار این موشک انداز‌ها را شناسایی کرده و به همین خاطر عملیات پیشدستانه را انجام دادند. در نتیجه این عملیات حتی یک موشک هم به سوی پایگاه ما شلیک نشد.»

آقای اردوغان نیز گفت در این عملیات به نظامیان ترکیه هیچ آسیبی نرسید و در جریان آن ۱۸ پیکارجوی گروه «حکومت اسلامی» کشته شدند.

او در استانبول به خبرنگاران گفت: «این واقعه ثابت می‌کند که تصمیم ما برای اعزام نیرو به منطقه کار درستی بود و نشان می‌دهد که افسران آموزشی و سربازان ما در پایگاه بعشیقه برای مقابله با هر خطری و در هر شرایطی آماده هستند.»

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق هفته گذشته ترکیه را متهم کرد که توافق دو کشور برای خارج کردن نظامیان خود از خاک عراق را نقض کرده است و وزیر خارجه عراق نیز گفت این کشور اگر ناگزیر شود از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد.

آقای اردوغان گفت اختلاف بر سر حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق از زمان آغاز تنش بین آنکارا و مسکو و پس از سرنگون کردن یک جنگنده روسی توسط هواپیماهای ترکیه در ماه نوامبر شروع شد.

رییس جمهور ترکیه افزود: «عراق از ما خواست تا سربازان آن کشور را آموزش دهیم و این پایگاه را به عنوان محل آموزش به ما نشان دادند. ولی همانطور که می‌بینید این مشکلات و اعتراض آن‌ها از زمان بروز اختلاف بین ترکیه و روسیه شروع شد.» او افزود دولت ترکیه در چهارچوب قوانین بین المللی رفتار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پایگاه در استان نینوا در شمال عراق و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب مرز با ترکیه واقع شده است.

پس از پیشروی ناگهانی گروه «حکومت اسلامی» و تصرف شهر موصل در ژوئن ۲۰۱۴ ارتش و نیروهای مسلح عراق عملا در استان نینوا هیچ حضوری ندارند.

دولت ترکیه پذیرفته است که در مورد اعزام نیروهای مسلح خود به این منطقه تماس و هماهنگی خوبی با دولت عراق نداشته است. این کشور پس از اعتراض‌های بغداد بخشی از نظامیان خود را از این پایگاه خارج کرده و به مناطق خودگردان تحت کنترل کرد‌ها منتقل کرده است. ولی آقای اردوغان تاکید کرد که تمامی سربازان را از این پایگاه تخلیه نخواهد کرد.

آتیل ال نوجیفی گفت که ائتلاف بین المللی با حملات هوایی خود در روز چهارشنبه از عملیات نیروهای شبه نظامی سنی و نظامیان ترکیه علیه مواضع گروه «خلافت اسلامی» حمایت کرده‌اند.

ائتلاف بین المللی علیه گروه «حکومت اسلامی» اعلام کرد که روز چهارشنبه چهار مورد حمله هوایی در اطراف موصل انجام داده است. ولی یک سخنگوی این ائتلاف گفت این حملات در حمایت مستقیم از عملیات شبه نظامیان سنی و ارتش ترکیه انجام نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG