لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

پنتاگون: دو فرمانده ارشد داعش در حمله هوایی در موصل کشته شدند


یک جنگنده اف ۱۶ آمریکا (عکس از آرشیو)
یک جنگنده اف ۱۶ آمریکا (عکس از آرشیو)

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون،روز جمعه اول ژوئیه اعلام کرده است که در حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در نزدیکی موصل دو فرمانده ارشد گروه حکومت اسلامی، داعش، کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون گفته است، در حمله هوایی نیروهای ائتلاف که در روز ۲۵ ژوئن در نزدیکی شهر موصل انجام شد، این دو فرمانده ارشد داعش کشته شدند.

وی اضافه کرده است: در این حمله دقیق، باسم محمد احمد سلطان البجاری، معاون وزرات جنگ داعش و حاتم طالب الحمدانی، یک فرمانده بلندپایه داعش کشته شدند.

سخنگوی پنتاگون می گوید، سلطان البجاری از اعضای گروه القاعده بود که به گروه داعش پیوست و بر عملیات این گروه برای تصرف شهر موصل در سال ۲۰۱۴ نظارت داشت.

پیتر کوک اضافه کرده است، سلطان البجاری فرمانده گردان جیش الدابق بود. این گردان به استفاده از خودروهای بمبگذاری، حملات انتحاری و همچنین گاز خردل معروف بود.

طی هفته های اخیر نیروهای دولتی عراق به همراه شبه نظامیان شیعه و سنی توانسته اند،‌ مناطق وسیعی را از گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرند.

سخنگوی پنتاگون گفته است، حذف این عناصر اصلی داعش زمینه برای بازپس گیر موصل توسط نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف بین المللی را فراهم می کند.

موصل بزرگترین شهری است که درکنترل گروه حکومت اسلامی است و نیروهای دولتی عراق خود را برای آزادسازی این شهر آماده می کنند.

ارتش عراق با کمک هوایی ائتلاف و حضور نیروهای شبه‌نظامی متحد با دولت مرکزی، موفق شده کنترل فلوجه را در دست گیرد.

در همین زمینه، مقام های آمریکایی و عراقی طی روزهای گذشته اعلام کرده اند در حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا و ارتش عراق به کاروان‌های حامل نیروهای «حکومت اسلامی»، ده‌ها خودروی این گروه نابود شده و «صدها» نفر از پیکارجویان اسلامگرا نیز کشته شده‌اند.

نیروهای ائتلاف در تازه‌ترین گزارشی که از حملات هوایی در عراق منتشر کرده‌اند، ۳۰ ژوئن، گفته‌اند در نزدیکی فلوجه ۴۲ خودرو، در نزدیکی حبانیه ۱۲۰ خودرو، در نزدیکی هیت ۱۳ خودرو و چند خودروی دیگر نیز در اطراف قائم، بیجی و موصل هدف قرار گرفته‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ارتش عراق آمار دیگری ارائه کرده و می‌گوید در حملات ائتلاف و نیروهای امنیتی آن کشور مجموعا ۷۵۰ خودرویحکومت اسلامی، در دو کاروان، هدف قرار گرفته و «صدها نفر» از جنگجویان اسلامگرا کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG