لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

سرنگونی هواپيمای ارتش اوکراين توسط جدايی‌طلبان با ۴۹ سرنشين


گزارش ها حاکی است که جدايی طلبان طرفدار روسيه روز شنبه ۲۴ خردادماه يک هواپيمای ترابری نظامی اوکراين را سرنگون کرده اند . ۴۹ سرنشين اين هواپيما در این سانحه کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پترو پوروشنکو، رئيس‌جمهوری جديد اوکراين، پس از سقوط اين هواپيمای حمل نقل ارتش در فرودگاه لوهانسک در نزديکی مرز با روسيه با مشاوران امنيتی خود نشستی برگزار کرده است. پترو پوروشنکو تاکيد کرده است که اين اقدام جدایی طلبان بی پاسخ نخواهد ماند.

رييس جمهوری اوکراين گفته است: تمام کسانی که در اين اقدام تروريستی دست داشته اند باید مجازات شوند.

وزارت دفاع اوکراين هم اعلام کرده است که ۴۹ سرباز اين کشور در سرنگونی يک هواپيمای حمل و نقل ارتش توسط جدايی طلبان در شرق اوکراين کشته شده اند.

به گفته وزارت دفاع اوکراين، جدايی طلبان با استفاده از سلاح های ضد هوايی روسی اين هواپيما را که قصد داشت در فرودگاه لوهانسک فرود آيد سرنگون کردند.

اين در حالی است که ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز جمعه گفته بود اطلاعات موثق دارند که روسيه تسليحات سنگين و تجهيزات نظامی از جمله تانک و راکت انداز در اختيار جدايی طلبان در شرق اوکراين گذاشته است.

مسکو اعزام تانک به داخل خاک اوکراين را تکذيب کرده است.

در همین زمینه، در ۲۹ ماه مه جدايی طلبان طرفدار روسيه يک فروند هليکوپتر نظامی را در طرف شهر اسلوويانسک در شرق اوکراين سرنگون کنند. دستکم ۱۲ سرباز و يک ژنرال اوکراينی دراين حادثه کشته شدند.

مقامات اوکراين می گويند، اين هلی کوپتر با موشک ضد هوايی ساخت روسيه هدف قرار گرفته است.

مذاکرات درباره گاز

به گزارش رويترز، ارتش اوکراين توانسته است روز جمعه بندر مهم «ماريوپل» را تصرف کند. اين شهر با جمعيت بيش از ۵۰۰ هزار يکی از مهم بنادر برای صادرات فولاد کشور محسوب می شود.

در همين حال دولت اوکراين می گويد منتظر ورود نمايندگان مسکو به کی يف برای مذاکرات بر سر واردات گاز از روسيه است.

قرار است اين مذاکرات عصر روز شنبه در کی يف از سر گرفته شود. آغاز بحران در شرق اوکراين از اوايل ماه اوريل سال جاری ميلادی مساله صادارت گاز روسيه به اوکراين و اورپا را تحت الشعاع قرار داده است.

نيمی از گاز صادراتی روسيه به اروپا از راه اوکراين به اين کشورها منتقل می شود.
XS
SM
MD
LG