لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

ياتسنيوک: پوتین می خواهد اوکراین را نابود کند


آرسينی ياتسنيوک،‌نخست وزیر اوکراين
آرسينی ياتسنيوک،‌نخست وزیر اوکراين

گزارش ها حاکی است که درگيری هایی بين نيروهای دولتی اوکراين و جدايی طلبان طرفدار روسيه در نزديکی فرودگاه دونتسک در روز شنبه روی داده است و نخست وزیر اوکراين گفته است، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، می خواهد اوکراين را نابود کند.

به گزارش رويترز، آرسينی ياتسنيوک،‌نخست وزیر اوکراين، گفته است که فقط پيوستن اوکراين به سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، می تواند باعث شود که اين کشور در مقابل تهاجم خارجی از خود دفاع کند.

طبق اين گزارش، آرسينی تاتسنيوک که در کی يف و در جمع شماری از قانونگذاران و بازرگانان اروپايی و اوکراينی صحبت می کرد، گفته است که به نظر او با توجه به اهداف ولاديمير پوتين،‌ آتش بس بين اوکراين و جدايی طلبان طرفدار روسيه آغاز روندی برای برقراری آرامش صلح در دراز مدت نيست.

نخست وزير اوکراين گفته است: ما هنوز در مرحله جنگ قرار داريم و متجاوز اصلی روسيه است، پوتين خواهان يک جنگ سرد ديگر(در شرق اوکراين) است.»

آرسينی ياتسنيوک گفته است ولاديمير پوتین تنها به دنبال الحاق شبه جزيره کريمه به روسيه نبوده بلکه خواهان الحاق بخش های شرقی اوکراين به روسيه نیز هست.

نخست وزير اوکراين تاکيد کرده است:«هدف او (پوتين) تصرف همه اوکراين است. روسيه تهديد برای نظم و امنيت جهان و کل اروپا است.»

در همين حال به گزارش خبرنگار رويترز از دونتسک، عصر روز شنبه درگيری هايی بين نيروهای دولتی و جدايی طلبان طرفدار روسيه در نزديک فرودگاه اين شهر روی داده است. فرودگاه شهر دونتسک در کنترل نيروهای دولتی است.

نمايندگان اوکراين، روسيه، نيروهای جدايی‌طلب طرفدار روسيه و سازمان امنيت و همکاری اروپا هشت روز پيش در نشستی در ميسنک پايتخت بلاروس بر سر برقراری آتش بس در اوکراين به توافق رسيدند. طی اين مدت هشت روز به طور کلی آتش بس همچنان برقرار بوده،‌ولی با اين حال درگيری های پراکنده ای بين نيروهای دولتی و جدايی طلبان رخ داده و آتش بس نقض شده است.

آندره ليسنکو، سخنگوی ارتش اوکراين روز شنبه گفته است که در درگيری های ۲۴ ساعت گذشته، يک سرباز و ۱۲ جدايی طلب کشته شده اند. اين سخنگوی ارتش به طور مشخص اشاره ای به محل درگيری ها نکرده است.

به گزارش رویترز،‌ با توجه به کشته شدن یک سرباز طی ۲۴ ساعته گذشته، اکنون شمار سربازانی که طی هشت روز گذشته و برقراری آتش بس کشته شده اند، به شش نفر رسیده است.

این در حالی است که جدایی طلبان تاکنون تلفات نیروهای خود را از زمان برقراری آتش بس اعلام نکرده اند.

XS
SM
MD
LG