لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

اوکراين از انهدام خودروهای زرهی روسيه خبر داد


اوکراين روز جمعه ۱۵ اوت اعلام کرده است، توپخانه ارتش اين کشور بخشی از يک ستون زرهی ارتش روسيه را که شب گذشته به خاک اوکراين نفوذ کرده بود، منهدم کرده است.

این در حالی است که روسیه ورود نیروهایش را به خاک اوکراین تکذیب کرده است.

به گزارش رویترز، دولت روسیه گزارش مقام های اوکراین در خصوص نفوذ یکم ستون زرهی روسیه به خاک اوکراین و نابودی بخشی از ان را «خیالبافی» خوانده و گفته است که مقام های کی یف با این گزارش ها درصددندمانع کمک های انساندوستانه به منتطق شرقی اوکراین شوند.

در همین حال،‌ آندره ليسنکو، يک سخنگوی ارتش اوکراين با اعلام اين خبر گفته است: اين ستون زرهی در تاريکی شب به خاک اوکراين نفوذ کرده بود.

دفتر پترو پروشنکو، رييس جمهور اوکراين، در بيانيه ای اعلام کرده است که وی در گفت وگو تلفنی خود با نخست وزير بريتانيا گزارشی از اين درگيری را ارائه کرده و گفته است بخش «مهمی» از اين ستون زرهی در آتشباری توپخانه ارتش اوکراين از بين رفته است.

به گزارش رويترز، بريتانيا نيز با فراخواندن سفير روسيه در لندن از وی در خصوص اين درگيری توضيح خواسته است.

پیشتر گزارش هایی در خصوص ورود خودروهای زرهی روسی به خاک اوکراین منتشر شده بود که مقامات روسیه ضمن تکذیب آنها گفته بودند که نیروهای مرزبانی روسی تنها در نواحی مرزی اوکراین به گشت‌زنی پرداخته‌اند.

روزنامه‌ بریتانیایی گاردین روز جمعه، ۲۴ مرداد، گزارش داده بود که ۲۳ نفربر روسی به همراه کامیون‌های حامل سوخت و دیگر وسایل نقلیه تدارکات نظامی که بر آنها نشان رسمی ارتش روسیه قرار دارد پنج‌شنبه شب وارد خاک اوکراین شده است.

روسیه پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد کاروانی از کمک های انساندوستانه به مناطق شرقی اوکراین ارسال کند.

اوکراين و کشورهای اروپایی نسبت به این اقدام روسیه ابراز نگرانی کرده و گفته بودند، احتمال دارد روسيه به بهانه کمک‌رسانی بشردوستانه برای کمک به جدایی طلبان دست به مداخله نظامی در اوکراين بزند.

درگیری بین جدایی طلبان طرفدار روسیه و ارتش اوکراین در شرق این کشور که از ماه آوريل آغاز شده است تاکنون دست کم بيش از هزار و ۳۰۰ کشته برجای گذاشته است.

کشورهای غرابی و مقامات اوکراين، مسکو را متهم می کنند با که با ارسال تسليحاتی برای جدایی طلبان طرفدار به بحران در اوکراین دامن می زند. روسيه اين اتهام را رد می کند.

این در حالی است که اوکراين اعلام کرده در مرحله نهايی عمليات نظامی عليه جدايی‌طلبان طرفدار روسيه برای آزادسازی شهر دونتسک است.

به گزارش رويترز، منطقه دونتسک مرکز مهم و اصلی جدايی‌طلبان طرفدار روسيه است و سقوط آن می‌تواند نقطه عطفی در درگيری بين نيروهای دولتی و شورشيان محسوب شود.

XS
SM
MD
LG