لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

سازمان ملل: درباره حمله هوایی به اردوگاه آوارگان سوری تحقیق شود


تصاویر منتشر شده در ارتباط با حمله هوایی به یک اردوگاه آوارگان
تصاویر منتشر شده در ارتباط با حمله هوایی به یک اردوگاه آوارگان

حمله هوایی به یک اردوگاه پناهجویان در سوریه در استان ادلب که دستکم ۳۰ کشته برجای گذاشت واکنش‌های بین المللی درپی داشته است. یک مقام سازمان ملل خواستار تحقیق بی‌طرف، مستقل و فوری دراین باره شده است.

استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، گفته است، حمله به این آوارگان و کسانی که ازجنگ فرار کرده‌اند «هولناک» و وحشتناک است.

این مقام سازمان ملل متحد گفته است: همه طرف‌های درگیری‌های هولناک در سوریه بدانند که برای اقداماتشان در نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی روزی باید پاسخگو باشند.

وی گفته است تکنولوژی‌های پیشرفته نظامی، احتمال کمی برای اشتباه می‌گذارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی تاکید کرده است درصورتی که ثابت شود این حمله عمدی بوده، مسببان آن «مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.»

به گفته این مقام سازمان ملل طبق گزارش‌های اولیه در حمله هوایی به اردوگاه آوارگان در شهر سرمدا، در استان ادلب و در نزدیکی مرز ترکیه، ۳۰ نفر کشته و ۸۰ نفر مجروح شده‌اند که شماری از قربانیان این حمله را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

نیروهای امدادی می‌گویند، در این حمله هوایی بیش از ۵۰ چادر آوارگان در آتش سوخته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در این اردوگاه که د رمنطقه تحت کنترل مخالفان حکومت بشار اسد قرار دارد در حدود یک هزار و پانصد تا دو هزار نفر که از جنگ در حلب و استان حما فرار کرده‌اند، زندگی می‌کنند.

در همین حال، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفته است، هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند حمله به غیرنظامیان و آوارگانی که از جنگ فرار کرده‌اند را توجیه کند. وی با این حال تصریح کرده است، هرچند هنوز مشخص نیست که حمله از سوی چه کسی انجام شده، ولی حکومت بشار اسد پیش‌تر نیز غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده است، با وجود اینکه امیدی به حکومت بشار اسد نیست، اما شاید تلاش برای متوقف کردن جنگ در سوریه نتیجه بدهد.

گزارش‌ها حاکی است که این حمله هوایی احتمالا توسط سوریه یا روسیه انجام شده؛ هرچند هنوز این مساله مشخص نشده است.

در همین حال، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز حمله به اردوگاه آوارگان سوری را «هولناک» خوانده است.

در جریان جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG