لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

دادستان کل آمریکا: پرونده ایمیل شخصی هیلاری کلینتون بسته می‌شود


لورتا لینچ، دادستان کل دولت آمریکا،
لورتا لینچ، دادستان کل دولت آمریکا،

لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا، روز چهارشنبه ششم ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که توصیه پلیس فدرال آمریکا، اف بی ای در خصوص تحقیقات از پرونده ایمیل شخصی هیلاری کلینتون،‌نامزد احتمالی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، را می‌پذیرد و علیه خانم کلینتون اعلام جرم نمی‌شود.

به گزارش رویترز، لورتا لینچ در این بیانیه تصریح کرده است: «توصیه به اتفاق آرا (اف بی‌ای) را دریافت کردم و آن را قبول کردم. پرونده تحقیقات یکساله بسته می‌شود و علیه هیچ یک از افراد در گیر در این پرونده اعلام جرم نمی‌شود.»

دادستان کل آمریکا گفته است که روز چهارشنبه با رییس اف بی ای و کسانی که درگیر تحقیق در پرونده هیلاری کلینتون بوده اند، دیدار کرده است.

جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا، روز گذشته گفته بود اف‌بی‌آی در مورد استفاده هیلاری کلینتون از‌ ای‌میل شخصی برای مسئولیت دولتی خود اعلام جرم علیه او را توصیه نمی‌کند.

رییس اف بی‌ای گفته بود، خانم کلینتون در زمان تصدی وزارت امور خارجه آمریکا در استفاده از‌ایمیل و سرور شخصی خود «به شدت بی‌احتیاط» بوده‌ است.

جیمز کومی اضافه کرده بود که بازرسان پس از تحقیقات گسترده در خصوص استفاده‌ایمیل و سرور شخصی، به شواهدی مبنی بر «سوءاستفاده عمدی» هیلاری کلینتون و دستیارانش از این مساله دست نیافتند.

وی با این حال تصریح کرده بود، پس از بررسی شرایط و موقعیت‌های مشابه اف‌بی‌آی معتقد است «که هیچ دادستان معقولی در مورد این پرونده اعلام جرم نخواهد کرد».

دادستان کل دولت آمریکا پیشتر گفته بود که توصیه رییس اف بی ای را می پذیرد.

ستاد انتخاباتی خانم کلینتون از اظهارات رییس پلیس فدرال آمریکا استقبال کرده بود.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، روز گذشته به شدت به تصمیم رییس پلیس فدرال حمله کرده و گفته بود: سیستم فاسد است.

آقای ترامپ در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت: «بسیار بسیار ناعادلانه! طبق معمول قضاوتی نادرست. رییس اف‌بی‌آی گفت هیلاری کلینتون امنیت ملی ما را به خطر انداخته است ولی اعلام جرمی در کار نیست. عجبا!»

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان و ارشد‌ترین مقام جمهوریخواهان، نیز از هیلاری کلینتون به دلیل ناتوانی و بی‌توجهی‌اش در موضوع استفاده از‌ای میل و سرور شخصی انتقاد کرده است.

پل رایان گفته است: بر اساس گفته های رییس پلیس فدرال، قانون نقض شده است.

پلیس فدرال آمریکا طی یکسال گذشته تحقیقاتی در خصوص استفاده هیلاری کلینتون از‌ ایمیل شخصی در دوره وزارت امور خارجه آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ انجام داد.

خانم کلینتون پیشتر پذیرفته بود که استفاده از یک سیستم‌ ایمیل شخصی اشتباه بوده ولی تاکید کرد که در آن دوره از‌ ایمیل شخصی برای ارسال و دریافت هیچ مدرک محرمانه‌ای استفاده نکرده است.

XS
SM
MD
LG