لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

تونر: واشینگتن به ایران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا را نمی‌دهد


مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه گفته است که دولت باراک اوباما قصد ندارد به ایران اجازه دهد تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی یابد.

به گزارش رویترز، مارک تونر گفته است: دولت (باراک اوباما) برنامه‌ای نداشته و ندارد تا به ایران اجازه دهد تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.»

این در حالی است که که روز جمعه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز تصریح کرده بود که قصد ندارد مجوزی برای دسترسی ایران به بازارمالی آمریکا صادر کند و بانک‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کنند می‌بایست از طریق بانک‌های اروپایی مساله خود را حل کنند.

هفته گذشته یک مقام دولت آمریکا گفته بود: دولت اوباما درحال بررسی تسهیل برخی از تحریم‌ها برای شرکت‌های غیر آمریکایی است تا آن‌ها بتوانند برای تامین دلار مورد نیاز تراکنش‌های خود با ایران، از سیستم مالی آمریکایی استفاده کنند.

به دنبال این گزارش‌ها، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا به ویژه جمهوریخواهان نسبت به طرح احتمالی دولت باراک اوباما برای صدور مجوز برای استفاده ایران از دلار در مبادلات ارزی خود ابراز نگرانی کرده بودند.

با این حال، جیکوب لو، وزیر خزانه داری آمریکا نیز هفته گذشته گفته بود، هدف از این اقدامات تسهیل برخی از تحریم‌های ایران است و قرار نیست به تهران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا داده شود.

در ایران نیز اصولگرایان منتقد توافق هسته‌ای از اینکه آمریکا بعدا از توافق هسته‌ای همچنان مانع استفاده از دلار می‌شود، انتقاد کرده بودند.

در واکنش به این انتقاد‌ها عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه «برخی از تحریم‌ها هنوز باقی مانده که ربطی به برجام و هسته‌ای ندارد»، گفته بود: ما از روز اول گفتیم که تحریم‌های اولیه آمریکا و تحریم‌های غیر مرتبط با هسته‌ای سر جای خود می‌ماند.

عباس عراقچی اضافه کرده بود: من نمی‌دانم چرا برخی اینقدر به دلار علاقه‌مند شده‌اند و مدام می‌گویند چرا تحریم‌ها‌ی دلار برداشته نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است: «استفاده از دلار یا بهره‌مندی از سیستم‌های مالی آمریکا مشمول تحریم‌های اولیه مربوط به اوایل انقلاب است که با برجام رفع نخواهد شد.»

ایران و شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند و در ازای آن قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

XS
SM
MD
LG